lørdag 11. juli 2009

Sommerferie !!!!

I år har vi hatt en tidlig ferie, noe som passet oss veldig bra siden både Tor Håkon og Per Kristians fotball lag skulle delta på Piteå summergames.
Før vi dro hadde vi gått til investering i sjerm med dvd som Tom hadde festet i taket på bilen.
Fant fort ut at dette var en god investering. Var ingen krangling og kjekling å oppdage på turen fra Harstad til Piteå. En veldig behagelig tur med andre ord :)

Piteå
Vi var veldig heldig med været fra første dag av ferien. I Piteå hadde vi opp i 28-30 C i skyggen. Ble kanskje litt i meste laget for de som skulle yte ute på fotball banen. Men mye vann til både å drikke og kjøle seg ned med hjalp godt.
Det ble en del spennende kamper å følge med på. Alle lagene gjorde en kjempe innsats, og fikk oppleve at rått spill er no helt annet enn hva de har vært vandt med.
I mellom kampene var hovedkvarteret vårt Cristinaskolan. En stor og flott skole midt i Piteå. Som for denne dama bydde på mange minner fra den gangen det var korps spilling og stevner der vi deltok nettopp i Piteå :)
Hele turneringen var virkelig godt ordnet. Med mulighet for transport til kampene med busser som gikk gjevnlig, måltider inkludert i oppholdet for oss som bodde på skolene og kamper som gikk til oppsatte tider. Fredagen var det parade gjennom Piteås gater, der alle lagene var oppfordret til å delta. Tor Håkons lag heiv seg på og var med, og det ble kjempe gøy. Mange hadde tatt turene til byen og var med å gi en kjempe stemning. Ja turneringen ble en god opplevelse for både ungdommer og voksne. At været var så godt som det var hjalp sikkert det og.

Etter siste kamp søndagen gikk turen tilbake til Norge og Oslo området, det vi skulle besøke en god kompis fra årene på folkehøyskoen.
Med en slik varme som det var bestemte vi at det beste var å kjøre det vi kunne om natta og heller være tidlig fremme mandags morran.
Tom var den som måtte ta meste parten av kjøringa, da jeg har den leie vanen å sovna av etter ei stund :") Men noen få timer bak rattet fikk da jeg og. Vel fremme hos Trond med familie fant vi ut at dagen var perfekt til å finne en rolig plass og bade. Ungene var snar ut i vannet, mens Tom brukte muligheten til å få litt velfortjent søvn :)
Men vi voksne var no og noen turer i vannet og dyppet oss. Var deilig og kjøle seg ned for oss som ikke var vandt med at gradestokken stiger over 20 C. At denne damen har en hud som ikke er så vandt med sola viste seg fort og. Fikk tidlig en heller rød farge, og det selv med en solfaktor på 20 ..... Var en vond måte og møte sommervarmen men men har lært at heretter er det minimum faktor 30 eller sunblock O.o

Den 30 hadde vi bestemt oss for å ta turen på Teknisk museum, og etter på en tur rundt om i Oslos gater. Men teknisk museum var mye mer spennende enn hva vi hadde forestilt oss, både for den yngre garde og oss voksne. Hele dagen gikk der inne, var ganske så forbauset da vi så på klokka og oppdaget at det snart var stengetid.
Ikke bare var det mye å se på, det var jo så mye spennede å prøve ut. For som alle vet en ting er det å lese om hvordan ting fungerer noe helt annet er det å få prøve det ut selv i praksis.
Hadde sikkert kunne gått der i enda flere timer om det ikke var for at ungene startet å bli sultne og det faktisk var stengetid :)
Den 30 er jo Toms dag !! 36 år siden han så dagens lys. Ble kanskje ikke direkte feiret, men grilling på verandaen og noe godt å drikke ble det da. Var rart å kunne sitte ute til langt på natt uten å måtte finne frem varme ulltepper å gjemme seg under.

Neste dag ble tilbrakt på Tusenfryd. Også her var det lett å få timene til å fly. Denne gangen hadde vi vært forutseende og tatt med oss mat.
Vi var heldig og var på en dag uten alt for mange personer. Noe som gjorde at vi slapp å stå alt for lenge i kø for å komme frem til de forskjellige atraksjonene.
Var forskjellig hva som var favoritten. For den allermiste av oss trur jeg Finkarusselen og eventyrstien var det som fristet mest, Per Kristian likte virkelig Radiobilene og Tømmerstupet, på en slik varm dag som det var trur jeg supersplash falt godt i smak hos oss alle. For både de som sto og så på og de som var med ble god og våte i denne atraksjonen. Og det var skikkelig deilig hehe.
For oss voksne og Tor Håkon var nok likevel speedmonster og ThunderCoaster de virkelig store atraksjonene :) Men til slutt var det tid å dra tilbake til huset igjen og kose seg enda en kveld på verandaen med grilling og noe godt å drikke.

Siste dagen for oss i Oslo området måtte vi jo bruke på å gå litt i gatene og se på de forskjellige atraksjonene som byen har og by på.
Også dette var en varm dag. Så pass varm at guttene egentlig var gaske så lei før vi allerede hadde begynt.
Vi startet turen med å gå innom å titte på Akerhus festning. Festingen har virkelig mye histore og by på og var spennende å gå og titte rundt. Skulle gjerne ha brukt mer tid der enn vi gjorde, spesielt siden Ole Martin virkelig viste interresse for historien her. Men denne gangen ble det ikke til at vi tok en guidet tur rundt i bygningene heller gikk vi ikke inn på hjemmefrontens museum. Forhåpentligvis kommer det flere muligheter :) Ellers passet vi på å få se rådhuset, stortinget, nasjonal teateret osv før vi tok turen opp i slottsparken og tok oss en piknik. Var flott og sitte under trærne og nye et måltid i lag med familien. Mens vi var der var det vaktskifte fremfor slottet og sannelig var vi ikke så heldig at Kongens garde dukket opp. Det er et fantastisk sjov å få med seg. Vel fornøyde tok vi turen ned Karl Johans gate. Var mange ting å se på. Gå gaten virkelig yrte av liv og guttene var plutselig ivrige etter å få med seg alt den hadde og by på. Turen avsluttet vi med en tur på Oslos opera. Er en flott bygning i vannkanten, og utsikten var ikke å klage på da vi kom opp.
Dagen gikk fort og ga mange inntrykk. Etter å ha spist et godt måltid hos Trond med familie og fått pakket i bilen. Var det på tide og si farvell for denne gang og starte på veien til vestlandet.
Med erkjennelse om at neste gang vi tar turen til hovedstaden bør vi ha mer tid på oss :)
Også denne gangen bestemte vi oss for å kjøre på natta. Med meldte 32 grader i skyggen fant vi ut at det ville bli en grusom biltur om vi ventet til dagen etter ......

Måløy
var vårt bestemmelse sted på vestlandet. Ei nydelig øy som i fjor ble godt kjent pga the tall ships races. Dette er en plass jeg skulle ha besøkt for lenge siden. Så det var godt og endelig komme på besøk til min biologiske mamma Anne Marie og Ola!!!!
De bor nydelig til med ei flott utsikt ned mot sentrum av øya og utover fjorden. Selv skulle vi få bo på hytta som var i underkant av en halvtime unna på fastlandet. Vel fremme der var vi snar med å fylle badestampen med vann og guttene hoppet rett oppi :)
Men Måløy har jo ei flott strand fikk vi høre, og vi avtale med min søster Beate og sønnen hennes Daniel at vi skulle ta turen ditt etter at vi hadde fått pakket ut og funnet oss til rette på hytta.
Og Refviksanden badestrand var bare nydelig. Deilig hvit sand i hele 1 km. Ja kan det være bedre, vannet var og behagelige 20 grader, så vi var vel mer i vannet enn på stranden. Må innrømme at denne dama ikke er av de som liker å bli liggende for lenge for å slikke sol. Og det var jo bare utrulig gøy med de høye bølgene som gjørde det den kunne for å puffe oss overende :) Søster fant fort ut at på stranden fikk hun ikke ligge stille, her gjaldt det å spille ball av alle slag og frisipe :p
Vel tilbake på Mamma Anne Maries terasse spiste vi hærlig grillmat før vi tok turen tilbake til hytta. Lørdagen hadde vi bestemt oss for å dra på sigtsing.
Måløy hadde mye spennende å se på. Først var vi innom Kannesteinen, det er en stor spennende stein som havet har formet til. Den var flott og se på og vi fikk en masse bra bilder av den med og uten mennesker på :)
Videre tok vi turen til Vågsberget handelssted, desverre var det stengt men vi fikk gått rundt og sett på de nydelige bygningene og kjent på stemningen. Gjennom vinduene fikk vi en liten smak av hva vi ville fått sett om vi hadde hatt mulighet til å få kommet inn. Stemningen på slike passer som dette føler en kanskje enda bedre når det ikke er så mange andre mennesker rundt. Og det gjorde det ekstra spennende å gå rundt om bygningene aleine og bare ta inn følelsene fra gammel av .....
Videre tok vi turen til Kråkenesfyr. Fyret ligger værhardt til og om du hører om storm ved Stadt er det her i fra du får meldingen. Fyret ble bebod av et hyggelig par fra Tyskland i 1984 og de har pusset det opp til noen flotte bygninger som byr på både kaffe, histore og overnatting for de som ønsker. Fra Bettina Vick Bickhardt kan du få InnerLife Massage, og ektemannen Thomas Bickhard er fotograf som har laget en del flotte bøker. Det var rart å se fra bildene at når uværet virkelig står på er hele fyret utsatt av havet som står på.

Dagen avsluttet vi med en tur på stranda igjen.
Denne dagen var det enda større bølger enn dagen før så det ble mange turer ut i havet og dyppe seg. Siden det var lørdag var det mange folk, men siden stranda er så stor føltes det langt fra trangt om plassen likevel. Dagen ble atter avsluttet med grilling og kos på verandaen før vi tok turen tilbake til hytta. Søndagen var det overskyet med fortsatt varmt og godt. Vi bestemte oss for å tilbringe en del av formiddagen på hytta. Der vi fikk rydda litt på stien ned mot havet og klipt gresset rundt om hytta. Blåbæra var kommet godt så jeg plukket en del så vi kunne ta med oss inn til Måløy.
Der slappet vi av med kortspill og mamma og Ola laget vafler til ettermiddagen og blåbærsyltetøy .... Yammy
Men ferien ble kortere enn vi hadde håpet på. Tom måtte hjem igjen til arbeid. Så etter å ha pakket i bilen startet vi søndags kveld på turen hjemover.
Godt fornøyd etter en hærlig ferie tur i strålende vær og med masse flotte minner !!!!!