søndag 11. oktober 2009

Et lite slag for natteravnene

Må innrømme at da jeg først hørte om Natteravnene for noen år siden ante jeg ikke hva de gjorde og hva de sto for. Heldigvis var det en representant som kom på det første foreldremøtet da eldstemann startet på ungdomskolen. Hun fortalte om hvordan natteravnene går rundt i gatene i helgene for å holde øye med ung og voksne, være til hjelp når noen trenger det, gi beskjed videre til politiet, ambulanse og foreldre når det trengs og ikke minst være der for å kunne snakke med for barn og ungdom.

Men etter å ha gått nå og da i 3 år må jeg si jeg synes det er veldig leit at ikke flere tar seg tid til å gå. Det er ikke snakk om å ofre mye, noen få timer om så bare en gang i året om du ikke har mer å avse. Du lærer utrulig mye om hvilken miljø dine barn og ungdom møter når de er i byen sent på kveldene. Sider du ikke ser når du som voksen selv er ute på byen.
Her i byen har det helt frem til nå vært heller lite unge under 18 år på byen etter 11 i helgene. Men det har endret seg veldig. Er vel en ting som varierer veldig fra periode til periode. Syens det er utrulig trasig å se unge jenter ned i 12 års alderen gående med minimalt med klær på rundt om blandt berusende voksne. Spesielt når en vet at det er det samme som å invitere pedofile til å ta kontakt. Noe vi og har sett blitt gjort. Eller berusende 14 - 15 åringer både gutter og jenter.... Desverre har vi nå så få som er villig til å gå Natteravn i vår by at det bare er enkelte helger de er ute å går. Og at de trengs og savnes når de ikke er der får vi bekreftelse på hver gang vi er der..
Så jeg oppfordrer alle. Om du har unger/ungdommer eller ikke.
Ta deg tid noen få timer en og annen helg og ta en rusletur rundt i byen din !!
Bli Natteravn du og !!!

2 kommentarer:

  1. Dette har jeg faktisk tenkt på å melde meg til, hinderet er at jeg er alene med unga og har "brukt opp" barnevakt-kvoten på turnusjobbing. Utrolig synd at det er så dårlig respons! Må se om jeg ikke får det til allikevel.

    SvarSlett
  2. Ja sjønner jo godt at veldig mange sliter med akkurat d. Er desverre alt for få timer i døgnet. Men ja er veldig synd der er så dårlig respons. Er mye mer viktig enn de fleste er klar over ....

    SvarSlett