mandag 28. desember 2009

Skulle være karameller

Er så mange blogger som bugner over med inspirasjon
Hannes lille verden har jeg nevnt tidligere, og lille julaften fant jeg ut at jeg skulle prøve meg på enda ei oppskrift jeg hadde funnet inne hos Hanne.
Var hjemme med hodet fult av migrene og ei svimmelhet som fikk rommet til å gå rundt til tider.
Noe måtte jeg jo gjøre så hvorfor ikke lage karameller.
Håper det er greit at jeg stjeler bilde Hanne
For slik skulle nemlig de deilige karamellene jeg hadde tenkt å lage se ut vel ferdigeKanskje var det ikke verdens lureste idé å kokkelere i den formen jeg var. Gikk jo for så vidt fint. Sukkeret smeltet etterhvert slik det skulle, massen ble fin og lyse brun med fløte og smør i.
Så kom det til delfia fettet. Spurte min mann fint om han kunne finne det frem fra kjøleskapet mens jeg holdt på, og for å være sikker jeg tok rett mengde forhørte jeg meg om det var 500g eller 250g i hver pakke... Så da massen hadde kokt sine 5 minutter hev jeg spent 2 pakker delfia fett i massen og rørte godt. Gikk bra å blande til å begynne med men etter ei stund var nok massen godt metta og det ble heller tungt å røre, så jeg fikk min kjære til å komme å hjelpe.. Etter ei veldig kort stund kom det lett ... " Du er sikker på at du har hatt i rett mengde no??" "Ja selvsagt sto jo at det skulle være 50g delfia fett...." "Jaha og hvorfor ha du ta putta i 500g"
Ups fort fikk vi tømt av alt det smelta fettet og spredt massen ut over bakepapir... Måtte hjelpes godt ja... :p
Ble ikke karameller i gave fra oss i år... Men knekken vi hadde laget ble veldig god den :")

2 kommentarer:

  1. Oi-oi-oi. 500 gram delfiafett var vel litt i overkant, ja, selv om karameller uansett ikke er helsekost.
    Du må prøve en gang til. De er KJEMPEgode når de blir slik de skal være!
    Karameller til påske, for eksempel?
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  2. He he ja må bare innrømme at jeg ikke er den beste på å lese oppskrifter :p de fleste blir litt mine egne etterhvert
    Men kommer nok til å prøve ut denne på nytt... Om det blir nå til påske derimot er jeg ikke sikker på :)

    SvarSlett