mandag 7. juni 2010

Blodgiver - Blood donor

Jeg er blitt blodgiver !!!!!
Var med usikre skritt jeg tok turen for første gang for å gi blod.
Vet jo godt at blodgivere er noe som trengs over hele landet. Men fra å vite til å ta steget for å bli en av mange, den veien var lang.
Har nemlig en håpløs sprøyteskrekk. Så pass ille at panikken tok meg noen minutter etter føsel av mine barn da det gikk opp for meg at jeg måtte få ei sprøyte :) Jordmor var heller lattermild da begrunnelsen som datt i hodet mitt var "det er vondt!!!".. Hadde nemlig født uten smertestillende :) Hva som gir skrekken vet jeg sannelig ikke. Men synet av sprøyten endten det er for blodprøver eller for vaksiner gjør meg heller stiv hver eneste gang.
Så blodgivingen er kanskje en smule egoistisk og i fra min sin side.....For kanskje bare kanskje kan det hjelpe med å helbrede meg for denne tåpelige skrekken :)
Det hele gikk faktisk ganske greit.
Panikken var der når sprøyten skulle inn i armen, og når den skulle tas ute. Men i de 10 minuttene det gikk for å gi blod, klarte jeg med god hjelp av pleier å holde fokuset borte og panikken i sjakk :) Kan hende dette kan komme til å gå bra :)
Oppfordrer i allefall alle om å gi blod !!!!
Bildene er link til side du kan melde deg :)

I have become a blood donor !!!!!
Was wiht uncertain steps I took my first steps towards giveing blood.
I know very well that blood donors is something that is needed across the country. But from knowing to take the step to become one of many, the road was really long.
Have a hopeless fear towards needles. So bad that panic took me a few minutes after birth of my children when I learn that I had to get a needle:) The midwife was rather amused when the rationale that fell in my head was "it hurts !!!".. Had just given birth without any kind of painkillers:) What gives fright, I know certainly not. But the sight of the needle, both for blood tests or vaccines makes me rather stiff every time.So blodgivingen is perhaps a bit selfish act from my side ..... For maybe just maybe it can help to heal me for this stupid fear:)
The whole thing went actually pretty good.
Panic was there when the needle went in to the arm, and when it was taken out. But in the 10 minutes it went to give blood, I managed with the help of tend to keep the focus away and the panic at rest:)
Perhaps this might be fine:)
Encourage at least everyone to give blood!!
For those in my country the pictures are links to the page to sign up:)




3 kommentarer:

  1. Så tøff du er som har blitt blodgiver. Jeg er også redd for sprøyter. Må alltid se en annen vei. Så jeg er nok for pysete for blodgiving.

    SvarSlett
  2. Så tøff du er som gjør noe du er livredd for! En kulling av meg gjorde det samme, fant vel ut at kombinasjonen sykepleier/sprøyteskrekk ikke var helt forenelig. Nå er sprøyteskrekken over.

    SvarSlett
  3. Mandy Lou - Tusen takk !!!!
    Hehe jeg må og se en annen vei :) Men vondt skal vondt fordrive har jeg hørt :p
    Lise - Hei så kos å se deg her inne igjen !!!!! Tusen takk skal du ha. Hadde en gang for evigheter siden planer om å bli dyrlege hehe en av grunnene til at jeg fant ut det kanskje var en dum ide er nettopp sprøyteskrekken. Må se bort når dyra får sprøyte og :p

    SvarSlett