torsdag 2. desember 2010

Daglig i desember 2.12.10

2. Desember - Bilder -

Jeg begynte for en god del år siden og skrive julebrev til familie og venner i steden for å sende julekort. Det er bestandig kos å sitte se tilbake på året som er gått og bildene som er blitt tatt. Hva skal jeg ta med. Hvilken bilde skal få pryde sidene og hvilken hendelser kan fortelle om vår lille familie til de som kjenner oss. Et år ville ikke skriveren og mange fikk ikke brevet som jeg vurderte og slutte med, da var det utrulig godt å få tilbakemeldinger om at jo vi liker brevet og vil ha det og ikke bare enkle kort :)
Nå er tiden igjen der for å titte igjennom bildene og velge ut de få som skal bli sendt ut i lag med noen "få" ord :p




Den digitale verden har gjort bilde taking så utrulig mye enklere og spennende. Nå har jeg kamera med meg de fleste plasser, og har jeg det ikke er mobilen lett tilgjengelig og kan gjøre samme nytte om det trenges. Riktignok ikke til samme kvalitet. Trenger ikke tenke over om er dette et verdig objekt, for blir man ikke fornøyd er det jo bare å slette bildet.
Paint shop pro programmet er for meg blitt en sann glede når det kommer til å redigere og leke seg med bildene i ettertid. Gikk online kurs for et par år siden for å lære programmet og bruke, men ser at jeg nok godt kan tenke meg å gå flere, for sannelig er det mange muligheter. For de som ønsker å lære redigeringsprogram uansett hvordan, anbefaler jeg de kursene som går. Det kurset jeg gikk på er desverre ikke mer, men det er mange andre bra.




Jo det blir tatt utallige bilder i løpet av et år, fra å ta en 30 - 50 da vi måtte printe ut bildene er vi  som familie nå oppe i flere hundre ja opp i tusner i løpet av et år. Og vi deler dem over nett med venner og kjente, men jeg savner likevel det å kunne sitte ned med albumet i fangen og se tilbake. Får det blir liksom ikke gjort med de digitale. Heldigvis har de fleste fotobutikkene både på nett og i byen kommet med fotobøker. Synes de er geniale, på en to tre kan man lage et flott minne om året som er gått, som vi senere kan ta frem og titte tilbake på. En spennende julegave kan det og være for de som ønsker det.
Det vil for meg være en nyttårsaktivitet, lage fotoboken for 2010 som skal få stå i bokhyllen i lag med albumene som er helt fra Tom og jeg dannet familie :)

Dagens julesang ble Elvis med On a snowy Christmas night



Andre innlegg av denne typen finner du her, stikk innom og se hva andre skriver om i sin adventsblogger :)
Ønsker dere alle en flott adventskveld

2 kommentarer:

  1. Fotobøker er en fin ting. Lagde en her om dagen. Gikk gjennom alle bildene av Julianne fra 0 til 5 og valgte de 40 beste til et minialbum.
    Julebrevet fra meg har du kanskje fått idag...?

    SvarSlett
  2. Er så sein å svare men jaaa julebrevet er kommet og det er bestandig like kos å få det i postkassen. Vårt blir nok et nyttårsbrev i år. Meeeennn det kommer til slutt :")

    SvarSlett