mandag 6. desember 2010

Daglig i desember - 6.12.10

6. Desember - Besøk -

På ny året satte jeg opp en liste over forsetter for 2010. For meg det var en liste over ting å strekke seg mot i løpet av året. Et av forsettene var å bli en smule mer sosial. Jeg er nemlig av den typen som trives veldig godt hjemme i mitt eget lune rede. Men skal man ha venner må vennskaps pleies, har jeg en god venn som bruker å si, og det har han jo helt rett i. Så jeg satt meg et mål om at jeg i allefall en gang i løpet av uken skulle være ute på besøk eller ha besøk. De fleste ville sikkert synes det er et rart forsett, men for meg var det et ekstra spark bak til å komme meg ut av huset også etter endt arbeidsdag. Og så langt har jeg faktisk klart det veldig godt :) Og selvsagt er det jo godt å komme seg ut og skravle litt med venner og familie, ikke bare gå hjemme å tulle uansett hvor sliten jeg er....



Det alle første jeg tenkte på når jeg så ordet derimot var Røde Kors besøksvenn. Det er en utrulig flott ordning der ensomme kan ta kontakt med Røde kors og få enn venn som kommer innom med gjevne mellomrom. For det er mange som er ensomme. Og for flere av dem er denne tiden advent og jul kanskje ekstra tøff. For denne tiden handler jo nettopp om kontakten mellom oss mennesker, vise at vi bryr oss på forskjellige måter og gleden i og ha noen som er glade i seg. For en stor gave det da er om nettopp du kan være den som bryr seg.




Jeg vil fremsnakke ei venninne av meg og. Heid Sissel var i helgen et godt forbilde for meg og min vennekrets. Etter å ha stått hele dagen på kjøkkenet og bakt julekaker i lag med ungene sine, laget hun et fat med forskjellige kaker og gikk over gjerdet på besøk til naboen. Nabohuset blir brukt til våre nye landsmenn som et slags overgangshus etter de har fått godkjent opphold til dem får seg noe som er helt demmes. Damen hun kom inn til ble veldig glad. Og kunne fortelle hvordan det var å komme til landet, hvordan det er å vente og ikke vite og hvordan det er å ikke bli sett når du går på gaten. Mange av oss har store fordommer mot dem som kommer hitt til landet, og jeg trur nok den kjære regjæringen vår må ta mye av skylden for det. Uansett ville de fleste av oss hatt godt av å bli kjent med naboen og hans/hennes tankegang uansett hudfarge, alder, religion osv. Du er et godt forbilde Heid Sissel !!!



Ser veldig stor forskjell mellom å bo i bygd og by og. For på bygda kjenner alle alle og vet hvem som sitter aleine og hvem som kan trenge et besøk. Som drosje sjåfør i ei lita bygd var jeg gjerne den som ofte ble tatt med inn på en kopp kaffe. Alle viste jo om jeg hadde en tur etterpå eller ikke. Og det føltes viktig å ta den koppen og. For de damene jeg oftest kjørte var alle gamle enker som satt alene i huset sitt. Nå trur jeg når sant skal sies at disse damene nok likevel hadde mer aktiv hverdag enn mange i byen. For når arrangementer foregikk passet en på at de fikk være med, og det var alltids personer som tok turen rundt for å ta av en prat. Samt telefonen ble flittig brukt :) Som sagt i små bygder blir ensomheten mer synlig enn i byen.



Så min oppfordring er
"Ta kontakt med noen du vet kan sette pris på et besøk !! Bli kjent med naboen din !! Sett av litt tid og bli en besøksvenn!!" Jeg trur du ville ha like stor glede av det som den du besøker :)

Julesangen i dag kunne ikke bli noen annen enn Rolf Just Nilsen og han Julekveld i skogen



3 kommentarer:

  1. håper du får en fin dag i dag :-)

    SvarSlett
  2. Veldig enig i alt!
    Du har fått med deg mange gode verdia i livet ditt, Siv.
    Glad i deg...

    SvarSlett
  3. Tusen takk Trond !!!
    Veldig glad i deg og ...

    SvarSlett