tirsdag 7. desember 2010

Daglig i desember - 7.12.10

7. Desember - Lek (Play/Game)

I går kom det endelig litt snø. Snø som faller fra himmelen gjør meg ofte litt barnslig til sins, klarer ikke motstå fristelsen til å strekke ut tungen og prøve fange et eller flere snøfnugg i munnen. Den gode følelsen når ansiktet blir dekt med myke snøfnugg .... Ja er et eller annet med det.
Jeg trur det er viktig å kunne være leken også for oss voksne. Tom og jeg får ofte kommentaren "dere ser jo helt nyforelsket ut :)". Er jo utrulig gøy å høre etter å ha vært i lag i 20 år og gift i 15 av dem. Grunnen er nok at vi begge er veldig lekete av oss. Slik som man gjerne er i begynnelsen av et forhold.

Snø har bestandig vært ispedd forventning hos meg. Endelig kan en base og tulle i snøen, hive på seg skiene og skli opp mot fjells og ikke minst ta turen til slalåmbakken. Slalåmbakken er nok den guttene gleder seg mest til. Når den er åpen kan de gjerne bo der oppe om de får lov. Minsten og elstemann på slalåm og mellomste på snowboard. Skal love deg at det er ei utfordring å skulle være med dem i bakken. Da måååå du jo bare være med på å kjøre utenfor bakkene for ikke å snakke om å hoppe. Får rent vondt i magen når jeg ser dem komme flyende over biggen mens de uredd prøver ut nye triks ...
 


Jeg har bestandig elsket å ta bilder. Og det er nok en av yndlings hobbiene. Tar utallige bilder i løpet av et år og må jo innrømme at det er en kjempe flott ting å holde på med når hoftene og ryggen ikke vil sammarbeide. For bilder det kan jeg jo alltids ta uansett. Da blir dansefesten eller turen ut gøy likevel, for mens de andre presterer kan jeg knipse i veg. Øve meg på nær og fjern, blendetid og masse funksjoner. Gøy :)

Men hva er lek?
Vikipedia definerer lek slik :
Lek er aktivitet tilsynelatende uten et umiddelbart formål utover leken i seg selv. Vanligvis menes barnelek, men begrepet har også en videre betydning. Leker kan utføres alene eller sammen med andre og spiller en viktig rolle i læring og utvikling.og når det gjelder oss voksne sier det:
En stor mengde fenomener og aktiviteter i samfunnet som ikke er direkte produktive eller matnyttige, men som utføres først og fremst for fornøyelsens skyld, kan i videste forstand kalles lek. Dette gjelder også voksne. De voksnes lek kan omfatte sport, spill og konkurranser, men også hobbyer, sosialt samvær og kulturelle uttrykk i alt fra rollespill og dans til drikkeleker der en skal drikke alkohol fortere eller mer enn andre (se også selskapslek).



Så da må jeg jo nesten betegne en annen av mine yndlingshobbier for lek. Nemlig dans. Har jo egentlig ikke annen mål og mening enn å ha det gøy i lag med andre eller aleine. I dag har jeg vært på kulturhuset og sett Frikar. Det er virkelig noen som kan leke seg med dans !!!

Dagens julesang er Romjulsdrøm ptolket av Christianssand String Swing Ensemble :)

Men nå skal jeg slutte av her og heller leke meg litt på dataen. Får se om det blir spill, psp, eller bare surfe rundt uten mål og mening :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar