fredag 19. august 2011

Måtte bli scones

Når en våkner opp om morgenen med huset fult av tennåring og finenr ut at siste rest av brød ble spist opp som nattmat når en lå og sov. Ja da må en finne på en alternativ frokost
Denne gangen ble det scones



Fant oppskriften her , men endret den litt etter å ha sett kommentarer gitt.
Her kommer oppskriften jeg har gått etter, gir ca 24 små scones eller 18 mellomstore.

700 g hvetemel
120 g rug
120 g havre
2 ss sukker
1 ts salt
8 ts bakepulver
200 g smør
5 dl melk
4 eggeplommer

Blandet alt det tørre og hadde i fingerlunket melk og smør. Hadde så i eggeplommene.
Blir en ganske så bløt deig.
Rull ut i ønsket størrelse, jeg hadde 9 mellomstore og 12 små.
Penslet med melk og stekte i 15 min for de små og ikke helt sikker på de mellomstore men rundt 20/25 min mener jeg

Ovnen satte jeg på 230 C ved oppvarming men senket til 210 C ved steking



Mmmmm var en god frokost :)
Ha en hærlig fredag alle sammen !!!

2 kommentarer:

  1. Ja dette så deilig ut! Var helt sikkert velsmakende for alle sammen!
    -Margit-

    SvarSlett
  2. Dette ser kjempegodt ut... kansje jeg skal prøve meg på dette i helgen :o)

    SvarSlett