tirsdag 20. september 2011

Helg med alternativt fokus

Denne helga har det vært kultur og alternativ messe i Harstad og jeg har vært så heldig å få være en av de frivillige som hjalp til. Heldigvis startet jeg ikke opp før utpå dagen. (Utrulig godt å få sove litt om morran) Og så er det jo alltid litt kjekt å kunne få lov til å se seg litt om på messe området før en starter opp med det en skal gjøre. Synes det meste er spennende, men trekkes mot de tingene som er håndfaste og som jeg kjenner. Slikt som musikk, smykker, helse og velvære... Med andre ord slikt som vi alle allerede vet hva er og kjenner. Har nok ikke helt følt meg klar for å begynne og utforske det alternative inngående, samtidig som jeg har vært (som veldig mange andre) nyskjerrig.


I år var det enda flere utstillere enn i fjor. Og en del var kjente navn som de fleste har hørt om. Endten gjennom tv programmer eller andre medier. Man kan lett tenke seg at personer som får så masse tilbakemeldinger og oppmerksomhet gjerne blir litt overlegne og selvorientert, men både i år og i fjor har jeg fått bekreftet noe helt annet. Miljøet er utrulig varmt og inkluderende. Ingen presser deg til å prøve noe, men samtidig blir du sett (Er ikke det noe vi alle ønsker, å bli sett for den vi er?)

Men når jeg først er med er det jo spennende og få med seg noe. Tone Dinesen var en av de to foreleserne jeg bestemte meg for å få med meg. I fjor var jeg med på et foredrag om ADHD (ADHD er et symtom) som var utrulig bra og tankevekkende. Så det var ingen tvil om at jeg måtte få med meg i allefall et til av hennes foredrag i år. Denne gangen valgte jeg et minikurs hun holdt i lag med datteren Elisabeth Berg og Memona Jehan kaldt Kvinnelige kvaliteter og kjærlighet som kunstart. Og heller ikke denne gangen ble jeg skuffet. Fikk en del å tenke på og det er jo gjerne det en ønsker. Å se andre måter å tenke på og handle på enn den man bruker..

Bare et foredrag var jo litt lite så måtte ha med meg i allefall ett til. Hadde egentlig bestemt meg for ett, men havnet på et helt annet. Underbevistheten som talte ?? Uansett endte jeg opp på Ronald Kvernmos foredrag Ta i bruk dine evner med trommereise. Der Ronald fortalte litt om tro og overbevisninger, underbevistheten og hva en trommereise er. Før vi som var der alle fikk prøve oss på vår første trommereise. Helt ærlig hadde jeg ikke mye trua. Selv om vi ble forsikret om at dette er noe alle kan. Det ble en sterk opplevelse, både godt, vondt og skummelt. Vi har mye spennende begravd i underbevistheten vår, selv om jeg må innrømme at jeg ikke forsto så mye av det jeg fikk se. Da var det godt å kunne sette seg ned og snakke med Ronald på tomanns hold etterpå. Få hans tanker om hva jeg opplevde og bli trommet for. Fikk en god del å tenke på. Han traff på det meste han fortalte når han trommet mens noe var jeg ikke forberedt på :)


En ser på de fleste plasser at fler og fler av oss blir interessert i det alternative. Mange snakker om endringer som er i gang og fler og fler kommer ut og viser at de kan ting.

Jeg føler at en ikke kan si at noe ikke går eller finns før en har prøvd ut eller hørt argumentene for hvorfor. Jeg fikk virkelig en aha opplevelse når det kom til trommereisen, og det beviste atter en gang at når en får kunnskapet om hva noe er og prøver det ut selv så kan meninger lett endres.
Min pappa var en mann som hadde studert og lest mye forskjellig. Og han brukte og si, alle religioner uansett hvordan har mange ting felles, symboler, grunnprinsipper osv. Ut fra bla det er min tro at uansett hvem du tror på være seg Gud, Allah, moder jord osv er det den samme når alt kommer til alt. Selv er jeg medlem av den norske kirke og tror på Gud, Jesus og den Hellige ånd. Jeg tror på kjærligheten og guddommeligheten. Men samtidig er det nok en god del av det jeg tror på som kanskje går på tvers av hva som er godkjent i kirken. Likevel mener jeg at jeg ikke er mindre kristen enn de fleste andre som er medlem av den norske kirke.

Ok dette ble et rotete innlegg. Noen ting er vanskelig å formulere på et vettug vis.
Finnes du bare litt interessert i hva som går under benevnelsen alternativ bør du besøk ei alternativ messe nær deg. Kanskje du og kommer til å få en og annen aha opplevelse ??

Ønsker dere alle ei spennende uke

1 kommentar:

  1. Spennende! Jeg ahr aldri vært på noen Alternativ- messe, men jeg har huset fullt av alternative bøker:o)

    Jeg trekkes veldig mot det alternative og er åpen for det litt "ukjente":o)

    Heleneklem

    SvarSlett