tirsdag 26. juni 2012

Buss eller kjøre ??


De siste ukene har jeg tatt buss til og fra jobb siden mannen i huset har hatt bilen min sin med seg på jobb. Det har i grunnen vært veldig behagelig, selv om undertegnede måtte opp tidligere om morraen og planlegge dagen en smule mer enn hun er vandt med. Fikk jo gjort et godt stykke håndarbeid på turen til og fra jobb, spasert i 5-10 min og ikke minst slapp jeg å kjøre selv.

Vurderte derfor seriøst om jeg fortsatt skulle ta bussen nå som jeg har fått bilen tilbake.
Økonom som jeg er så ble det regning på utgiftene for å se hva som kom best ut økonomisk. Desverre vant bilkjøringa så det holdt, og det selv om jeg har gått til anskaffelse av Tromskortet (får billetten billigere ved bruk av det). Tok i og regnet på en bensinpris på 16 kr med en liter på mila (lang over hva min sin lille bil bruker), + litt ekstra for slitasje osv. Enda kom bilkjøringen best ut. Nå må jeg bare innrømme at jeg ikke har funnet ut hva det koster med mnd kort til og fra jobb. Så kan jo enda hende at bussen kan komme bedre ut.

Syns uansett det er synd. Jeg er sikkert ikke den eneste som gjerne skulle benyttet offentlig transport mer enn det jeg gjør. Men når regnestykket blir som det blir, og en i tillegg blir avhengig av busser som går sjelden og selvsagt tar lengre tid fra a til å enn når en kjører selv .... Ja, da kommer offentlig transport til kort.

Syns jeg ofte hører om satsing på offentlig transport, både pga av miljøhensyn og av andre grunner. Og det er med andre ord buss og båt her nord som jeg bor. Vet ikke helt hva jeg skal tro om den saken. Bussavganger har det blitt mindre av, prisene øker og øker og ikke finnes det merking på stoppeplassene med når bussene går forbi. Samme gjelder for båt. Hurtigbåtene til og fra Harstad, som det har vært så utrulig mye snakk om, får og ruter som går sjeldnere og sjeldnere ja om de går i det hele tatt, prisen pr i dag er allerede høyere enn om en skulle kjørt selv og enda er det snakk om å øke prisen ...

Da jeg var barn/ungdom jobbet mamma enda på Harstad oppland rutebil. I den tiden fikk offentlig trasport tilskudd fra staten for å holde et vist antall avganger også til de plassene det var lite personer som bodde.
Husker dere hvor mange forskjellige selskaper det faktisk fantes da? Og det som var enda bedre var, de sammarbeidet faktisk !!!
Om jeg gikk på bussen fra Sortland som skulle til Harstad var prisen det samme uansett om det var en Sortland sjåfør eller en Harstad sjåfør. Nå har det gått to forskjellige selskaper på denne ruten og de har hatt to forskjellige priser.

Hele greia med å legge offentlig transport ut til anbud og gå bort fra statstyrt prisantydning var vel at tilbudet skulle bli bedre og rimeligere. Er ikke det bestandig hva politikerne tenker når de går inn for privatisering ?
I mitt lille hode har de bommet så det holder.
Joda kanskje er det blitt billigere for staten, selv om jeg er langt fra sikker på det og. Det som blir spart på et budsjett øker gjerne med det dobbelte på et annet.

Så konklusjonen blir i allefall fra meg:
Joda jeg skulle gjerne vært mer miljøbevist og benyttet offentlig transport i steden for å kjøre, men er heller egoist og benytter de 100 lappene ekstra pr mnd til andre ting som kommer familien min sin til nytte ...

Så lykke til til de som jobber med trasport og prøver å få oss til å se lyset. Dere har en lang vei å gå for å overbevise denne dama.

4 kommentarer:

  1. Du har vel satt dette inn i en avis?
    Hvis ikke, så gjør det! Det er et viktig innlegg for bedre kollektiv trafikk, hvis myndighetene mener det, da!
    Stå på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg faktisk ikke tenkt på Stubbetufsa, var kanskje en ide ....

      Slett
  2. Utrulig bra skrevet Siv. Du belyse et viktig tema. Faktisk stod æ sjøl på å venta på bussen i dag som ikkje kom. Æ hadde glemt av at det va sommerruter nu. Og da tenkte æ med mæ sjøl det va dumt de ikkje hadde rutene i buss~skuret. Da æ va i Tromsø i går hadde de rutene på plass i hvert skur,bak ei glassplate så de sku få være i fred. Iris

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, største grunnlaget for bussene er vel borte nå som det er sommer kan jeg tenke meg. Er vel i hovedsak elevene som benytter bussen.
      Og ja Iris, i Tromsø kan de det vi ikke får til i Harstad. :)

      Slett