torsdag 21. juni 2012

Sommer og skolefri

Sommer og skolefri.
Sitter her å nynner med på sommersanger som strømmer ut fra radioen. Og kjenner at sommerfølelsen sakte men sikkert kommer sigende.
Ute har vi noe som mer minner om høstvær enn sommervær, men så vet jeg jo godt hvor jeg bor og da.

Må innrømme at jeg syns det var utrulig godt å kunne stå opp i morest og kun tenke på meg selv. Ingen trøtte gutter som skulle drars ut av sengetøyet for å nå bussen til skolen. For nå har guttene hatt sin siste skoledag for dette skoleåret og viste tydelig at de syntes det var deilig.
De ser frem mot hele 8 uker med ferie.
Ja da er det godt å ha gutter som er blitt så pass store at de passer seg selv.

I lunsjpausen på jobb var det diskusjon om nettopp sommerferie.
For hva skal en gjøre med ungene nå som de har fått ferie og mor og far enda har noen uker med jobb igjen. Veldig mange har ikke besteforeldre eller andre slektninger som kan steppe inn, og ungene blir fort litt for stor til sfo, men samtidig litt for små til å skulle være hjemme aleina hele uken?!?! etter mange foreldres mening.

Vi var kjempe heldige når guttene var så pass små. Hadde besteforeldre i Lofoten som kunne steppe inn og ha de på gården ei uke eller to, samt besteforeldrene her i Harstad steppet villig inn om de ble spurt. Samtidig hadde vi ikke så stort behov for hjelp, boende langt ut på bygda og jeg i en jobb jeg styret ganske mye selv. Men så hadde ikke vi noe som heter sfo så ungene hadde 8 uker sommerferie helt fra 1. klasse.

Diskusjonen på jobb dreide seg etterhvert fra hva en gjør når en ikke vil at ungene skal være aleine hjemme så lenge til er 8 ukers sommerferie for lenge. I sær når det ikke finnes noen alternativer for ungene å bedrive tiden med. Jeg trur ungene har utrulig godt av å være ute fra skolen så pass lenge at de får tid å lengte tilbake til venner og hverdag. Og ingen har vel vondt av å gå rundt å "kjede" seg litt. Er det virkelig rett at ungene våre skal være nødt til å bli aktivisert for at vi foreldrene skal ha god samvittighet for å gå på jobb? Og er virkelig det blitt så mye verre å vokse opp enn når vi var barn??

Vel sannelig om jeg vet.
Eneste jeg vet 100 % sikkert er at jeg er sjeleglad for at guttene er blitt så store som de er. Så jeg slipper de bekymringene mine kollegaer går igjennom :)


Ha en flotters sommerlig torsdag !!!


1 kommentar:

  1. Glade sommerdager og fine bilder! Husker godt hvor glad jeg var selv, når det var sommerferie! Herlige dager uten mobbing, og uten stress! Tror ungene trenger den ferien nå og!
    Jeg har prøvd meg med et lite dikt!
    -Margit-

    SvarSlett