fredag 29. juni 2012

Tøft valg

Har vært så mye med Diamant gutten min.
Han er heldig å er hos flotte mennesker i Tana for øyeblikken. Jenta som har hatt han fikk fort en utrulig god kontakt med han. Og ting virka å gå strålnede.

Men så starta problemene.
Jenta begynte å oppdage at Diamant var "løs" på bakparten, sjanglet som om han skulle ha vært full. Og en dag i rolig skritt; (hun turde ikke mer siden han var så ustø) så falt Diamant og skadet begge knærne.

Slik så knærne ut etter 14 dager, med antibiotika og pleie. Så skaden hadde vært ganske stor. Jenta fortalte at gutten ikke hadde gjort noe for å avverge fallet. Noe som hørtes utrulig rart ut.

Veterinæren testet for de tingene de kunne tenke seg at kunne forårsake ustøheta og snublinga. men fant ingenting. Diamant ble vanskelig og ville verken la veterinær komme for nær eller jenta om det var sårene hun skulle se på.
Etter sårene var grodd og Diamant var tilbake "frisk", begynta han å bli vanskelig av seg i andre ting og. Ut fra slik han ble beskrevet høres han ut som en annen hest enn den jeg hadde i Harstad. Og ustøheta er fortsatt tilstede. Jenta ble redd for å bruke han, men han virket fornøyd med å bare få stå der i lag med de andre hestene.



Jenta hadde jo fått Diamant opp for å bruke han. Siden hun ikke turde det lengre begynte hun å se seg om etter en annen hest. Og hun fant seg en flott kaldblodtsvallak. Å ha to hester for ei ung jente er dyrt og Diamant begynte å bli en belastning, samtidig som de hadde vondt av han. For noe var jo feil.
Undertegnede misforsto ei stund informasjonen og trudde gutten nå var blitt bra. Og at det var andre ting som gjorde at jenta ikke ville ha han. Derfor begynte en ny leiting etter noen som kunne tenke seg Diamant.


Å sitte så mange mil unna og ikke vite og ikke ha sett er tungt. Og da i tillegg være den som må ta avgjørelsen om hva som bør gjøres er veldig vanskelig.
Nå kan jeg ikke ha Diamant selv pga av helsen, og den som eventelt skulle overtatt han måtte ha vært forberedt på mye kontakt med veterinæren - masse prøver - samt at Diamant kanskje aldri ville blitt bra. Hvem vil overta en slik hest ???

Det er vondt langt inn i hjerterota.
Og jeg føler meg som en utrulig dårlig person akkurat nå.
Men har kommet til den konklusjonen at Diamant bør få dra til de evige grønne sletter.
Er garantert noe som ikke er enig i min avgjørelse og mener jeg har tatt den letteste veien ut. Men jeg skal love at det ikke var noen lett avgjørelse, og at den garantert kommer til å plage meg i lang tid fremover.

 med tårer i øynekroken Jeg har plassert min blogg i Harstadnorske bloggkart!

3 kommentarer:

  1. Huff. Når slike ting skjer blir man maktesløs. KAn det være noe som dette: http://www.t-a.no/nyheter/article3225901.ece#.T-sG8fWDM0G som har skjedd hesten din? Kjenner ei her på Fauske som fikk et "anfall" på hesten sin som høres veldig likt ut, du kan lese om det i bloggen hennes her http://www.hest.no/blogg/?bid=8492 Hesten heter Zairit. Du må bare lete i gamle innlegg fra i fjor på denne tiden.

    Å velge å avlive et dyr som man er glad i er ikke enkelt, men samtidig synes jeg det står mye respekt av det å kunne ta en avgjørelse som er til dyrets beste på sikt. Kjenner til noen skrekkeksempler som ikke egner seg på trykk, desverre.

    Ha en fin kveld -
    Hilsen Ann-Tove :)

    SvarSlett
  2. Huff! Dette hørtes ikke bra ut. Har gåsegud over hele kroppen akkurat nå. Tenker på deg

    Stor klem fra
    Lene- Husmor?Jeg?

    SvarSlett
  3. For dere som lurer, Diamant hadde heldig vis ingen ting som var "feil", han gikk rett og slett bare på snørra. Som er normalt for alle, å snuble. Han lever enda i beste omgivelsene han kunne fått! Utegang om dagen, inne om kalde vinter kvelder. Med masse mat og kos. Han blir også brukt aktivt til både dressur, tur og små hider :D
    I dag var han og vennene ute på en liten spaser tur uten rytter eller noe... De for på "besøk" til nabo stallen.Mn fantastiske gutten var så flink når vi sku hente de hjem igjen... :)
    Ps. Siv, Albert (nyhesten min) er halvblods ;)

    SvarSlett