tirsdag 3. juli 2012

Sykkelister ....


Jeg er en av mange som kjenner irritasjonen komme når jeg kommer kjørende og ser en gjeng med sykkelister fremfor meg på veien.
Joda, er helt enig sykling er en flott måte å trimme på. Og er egentlig bare bra at så mange orker å dra på seg sykkelbuksen, sette seg på den rådyre sykkelen og trø avgårde.
De tingene jeg irriterer meg over er ikke at de ønsker å trimme, nei den siden av det jubler jeg over. Er det at de fleste sykkelistene absolutt skal sykle ut i veien.
Her i området er det jo selvsagt mange plasser det ikke finnes gang å sykkelsti og da har disse mosjonistene selvsagt ingen annen mulighet.
Bruker de muligheten når den er der?? Nei ...
Hvorfor ??
Jo har jeg fått forklart, er så mye grus og sand på gang å sykkelstiene til at de dyre syklene tåler det.
Dermed er det derfor bedre å sykle på asfalten der bilene skal kjøre. Den asfalten som er så slitt at det kjennes ut som en kjører på en dårlig grusvei.
En annen grunn er de gående, det går nemlig for fort til at det skal være lov å sykle på gang å sykkelstien ... ?? Stemmer dette ??
Og er ikke en av grunnene for alle disse gang og sykkelstiene som er laget langs norske veier nettopp å få de myke trafikkantene bort fra veien ??

Det som forundrer meg mest er hvor selfølgelig det er at de som sykler skal være i veien, og at dem skal sykle som om det ikke finnes biler i mils omkrets.
Har du noen gang sett en gjeng med sykelister som tar hensyn til at det kommer biler som gjerne vil forbi, isteden for å ligge etter å danne kø?
Kan love at det aldri ville blitt godtatt at de som er ridene på hest og av forskjellige grunner må ri langs veien et kort stykke hadde ridd side om side. De fleste bilister har ingen forståelse for at de skal måtte være langs veien en liten meter en gang.
Mens sykkelistene joda de skal både kunne sykle midt i veibanen og flere på side av hverandre, selvsagt akkurat i den tia de fleste er på tur hjem fra jobb ...

Er kanskje bare jeg som er smålig av meg.
Hadde jeg valgt den formen for trim i steden for dans og turer i fjellet, ville jeg kanskje forstått det bedre. Men akkurat no ..... Nope har jeg ingen forståelse for det i det hele tatt ....
Nei takker meg til en god gammeldags damesykkel med kurv, der jeg kan sitte rett opp og ned, mens jeg trør avgårde i behagelig tempo på sykkelstien :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar