onsdag 20. februar 2013

Litt håndarbeid

Små strikk er egentlig ganske gøy.
Ser fremgangen med en gang. Kan eneste bli litt lange dager siden jeg bare måååå bli ferdig for å se hvordan resultatet blir.
I det siste er det blitt 3 prosjekt ferdig.

Først ut var sokkene Milla av Trude Hertaas . Fant mønsteret på Ravelry, og bare måtte prøve.
Jeg har brukt Trysil superwash ullgarn i mine sokker og strikket på pinne 2,5.
Var et lett mønster å følge og etter første sokk satt det godt i fingrene. Syns spesielt helen ble fin så kommer nok til å bruke den måten å strikke hel på andre sokker og.

 Neste ut var februar votten stripeleik, av Marianne Nesse, i Projos vottealong. Her må jeg innrømme at jeg var glad jeg fikk låne søsters mønsterholder når jeg strikket. Mønsteret var ganske smått og var vanskelig å holde oversikten uten mønsterholderen. Så nå har jeg vært på Ateljè Margaretha og bestilt min egen magnetplate :). Kan være kjekt å ha uansett mønster en skal gå ut fra ...
Jeg har strikket mine votter i Gjestal Baby Merino. Og på pinne 2,5.
Vottene ble perfekt til min hand. Så trur jeg ville gått for annet garn og kanskje en nummer større pinner om jeg skulle ha strikket til noen andre.


Siste prosjektet ble en egen komponisasjon ut fra inspirasjon av garnet og mange forskjellige mønster som ligner. Har brukt Drops delight. Utrulig deilig garn med nydelige fargekombinasjoner.
Pulsvantene ble litt vide for min hand så jeg kommer nok til å lage et nytt par der jeg minsker antall masker før tommel. Fra tommel og opp passer de egentlig perfekt.

 


Mønsteret er som følger (Mine kontor pulsvanter)
Ribbestrikk (2rett og 2varng) i 3 cm. Denne delen kan godt være lengre. Var redd for å få for lite garn siden jeg bare hadde kjøpt ett nøste for å prøve. Men trengte ikke være redd for det, er enda er en god del igjen derfor vil jeg neste gang velge å ha ribben i allefall et par/tre cm lengre.
Strikket så en omgang rett der jeg felte 4 masker. Så ble det 15 omganger rett før jeg startet å øke for tommelen.
Tommel økingen - En rett. ta opp en makse to rett to opp en maske. To omganger rett. En rett ta opp en makse 4 rett ta opp en maske. To omganger rett. En rett ta opp en maske seks rett ta opp en maske. To omganger rett. Satt så 10 masker på en tråd og la opp 4 nye masker.
Strikket så en omgang rett. * Felte en maske på den siden som vil ble inne i hånden. To omganger rett. * Fra stjerne til stjerne gjorde jeg 4 ganger. Så det var igjen 56 makser på pinnene. Strikket så ribb (2 rett og 2 vrang) til ønsket lengde. Min ribb ble rundt 5,5 - 6 cm. Da når pulsvantene til neglen på lillefinger når de ikke er brettet ned.
Felte så av. Ikke for stramt men heller ikke for slagt.

Gøy med små strikk :)
Ha en flott onsdag alle sammen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar