tirsdag 4. juni 2013

Hærverk og forsøpling

I Harstad tidende og Hålogaland avis leser vi til stadighet om hærverk og forsøpling av byen vår.
Er desverre ikke et nytt fenomen selv om det kan virke slik fra enkelte tekster. Men hva er det som foregår i hodet på barn, ungdommer og voksne som er grunnen til disse overskriftene.

Slik ønsker jeg at det skal se ut langs stien når Raya og jeg går tur.


Jeg vil ta for meg forsøplingen først.
Er så mye som er forsøpling og mange ganger lurer jeg på om folk tenker over hva de gjør. Hvor mange kan rekke opp handa og si dem ikke har kastet et godtepapir på bakken ?? Problemet er gjerne at når mange gjør det blir det et problem.
Men er vel først og fremst forsøplingen i marka og rundt plasser vi alle ferdes som jeg tenker på. Her i byen har vi folkeparken, stien lans sjøen, Kanebogfjera +++ hvor hvermansen gjerne ofte er. Det er der skriveriene ofte og kommer fra. Etter 16. mai feiringa til russ og ungdommer i folkeparken så det ikke ut rundt gapahukene. Det var russekort, søppel og glassbrott i sjønn forening. Og jeg må skamfull innrømme at min 18 åring var der oppe ei stund før han tok turen til kompisen.  Men hvorfor i alle dager må en absolutt levne søplet og lage en svinesti etter seg ??? Når en har klart å frakte det med seg hvorfor er det da så vanskelig å frakte tilbake igjen ?? En ting er sikkert det er garantert lettere når en skal tilbake enn da man dro det opp .... 16 mai var det ungdommer som var de skyldige men vi voksne er så vist ikke noe bedre når alt kommer til alt. Er vi så lite stolt av hva vi har at vi rett og slett ikke bryr oss ?? Eller går vi rundt og forventer at andre skal rydde opp for oss  ??

Vet om en litt endre mann i Hagebyen som hver dag eller flere dager i uka går i marka over seg. Med seg har han en sekk med en pose i, her samler han sammen søppel og tar med seg hjem for å hive. Dette for at det skal bli mer trivelig i marka for oss andre. Damen som fortalte meg dette var bekymret for hvordan det ville bli nå, siden denne flotte mannen har blitt syk og derfor ikke kan benytte marka like mye som før.
Jeg synes hans eksempel er en god ide for alle oss som går gjevnlig i marka. Hvorfor ikke ha med seg en ekstra pose i sekken og plukke opp litt av det søppelet vi irriterer oss over ?!? Da vil vi bli et godt eksempel for de oss rundt oss i stedet for det dårlige som hiv fra oss .....

Så er det den forsøplinga som vises enda bedre.
Folk dumper avfall i naturen, som bildekk, malingsspann ++++
Enkelte kjører til og med ganske langt for å dumpe lass med søppel. Greit nok koster noe av avfallet litt, men det gjør det å kjøre det langt inn i marka og. For ikke å snakke om hvordan det etter hvert blir seende ut og hva avfallet gjør med naturen. Er jo en grunn til at endel blir kallet farlig avfall.
Nå har vi utrolig gode miljøstasjoner og sorteringspunkter, og om en bare sorterer selv er det egentlig utrlig mye som er gratis levere. Går du inn på HRS sin side er det en flott oversikt sorteringsguide, der kan du feks klikke på b for bildekk og dermed se hvor du skal levere disse. Så hvorfor i alledager ta og hive dem i marka når en enkelt kan levere dem til bensinstasjoner eller der du skifter dekk ??
Om du bor en annen plass så har garantert ditt resursselskap en lignede side.

Gapahuken ved Haganvannet er heldigvis ikke mye utsatt for hærverk

Jeg må innrømme jeg blir riktig lei meg når jeg hører om hærverket som blir begått. Benker blir hevet ned skråninger, tent på og hevet på vannet for å nevne noe som har skjedd nå i vår.
Jeg er ganske så sikker på at de som gjør dette, før dem gjorde hva de gjorde, satt som oss andre og koset seg på benken eller i gapahuken. Hva har gjort at de syntes dette var den rette måten og tøffe seg på ovenfor dem de hadde med seg ?? Og hva i alle dager får dem til å tru at noen vil synes det var en morsom ting de gjorde ?? Rett og slett hva får personer til å gjøre slikt ??
Ikke minst hvor i alle dager er respekten for de som frivillig har brukt av sin egen fritid for å gjøre dette til en fin plass for alle ??
For er det ikke slik at vi alle egentlig ønsker oss en by vi kan være stolt av på alle måter ?!? Og at de som gjør det lille ekstra da virkelig fortjener respekt ?!?
Nå skal motorsykkel folket i byen ha en kjempe klapp på skulderen for de har ved flere anledninger tatt tak for å rydde opp etter slike hærverk. Og de som gruppe har og gitt utrykk tidligere for at de følger med.
La oss følge demmes eksempel.
La oss følge med på hva som skjer i nærheten av oss. La oss blande oss når vi ser personer ødelegge det som er der for oss alle. La oss være der og hjelpe til å rydde opp når noe har skjedd. Og ikke minst gi beskjed til oss om du ser at vår ungdom er med å ødelegge så skal jeg gi beskjed om jeg ser din ungdom. For vi vet alle at ungdommene våre kan vi tro gjør en ting og så er de ute og gjør noe helt annet. (Nå sier jeg ikke at det kun er ungdom som gjør hærverk)
Enkelt å si sier du men vanskelig å gjøre.
Noen ganger kan det å rett og slett være der forhindre at noe skjer.
Og om ikke ?!?
For hva skal en stakkars ung/eldre jente/dame/gutt/mann gjøre om h*n ser en gjeng ramponere ?
Hva med å ta et eller flere bilder av dem med telefonen og sende til det lokale politiet, eventuelt foreldrene om du vet hvem de er ?? Telefonen er jo noe de fleste av oss har med oss hvor enn vi ferdes.
Om du er redd for blind vold siden du er alene og de mange, så er har du så fort gjort noe uten å trenge å konfrontere.

Jeg tar og gjerne i mot flere forslag på hva vi alle kan gjøre for å få slutt på hærverk og forsøpling. Er garantert mange ting jeg ikke har tenkt på.

Jeg har tru på at om vi alle viser at vi ser og gjør noe med det. Om vi alle tar ungdommen vår fatt og prater med dem om problemet. Ja da er mye løst.
Jeg vil i allefall gjøre mitt ...

Ok en smule langt til meg og være. Men noen ganger er det greit å få tankene ut der :)

Nydelige Nupen ei sein nattestund


Ønsker dere alle en flott tirsdag !!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar