tirsdag 30. juli 2013

Blått i blått

Bærtiden er over oss for fullt, og familien er utrolig glade i denne blå saken.
Nå er de riktig nok ikke like glade i å plukke den så det blir min sin oppgave.
 
 
Synes egentlig det er helt greit jeg.
Er noe avslappende og nesten meditasjons lignende over å sitte og plukke bær.
Da senker tempoet seg, tankene kan vandre fritt og naturen kommer så nær. 

 
I år er det veldig vekslende hvor mye blåbær man finner i skogen.
Noen plasser rundt byen har lauvmarken spist opp det meste av blåbærlyngen så det er ingenting å finne, andre plasser er det bær bare at det er lite på hver eller bare smått og så er det noen få plasser som det er som her jeg var, store fine bær og til tider mange på hver liten busk :)

 
Blåbær plukking var ikke noe mamma og pappa brukte å gjøre. Gikk vi etter bær var det skogens gull, altså molte.
Men mener å huske jeg var med gudmor og gudfar i blåbær skogen. Selv brukte jeg en hel evighet på en liten kopp (kunne vel være 5-6 år, så mesteparten havnet nok i munnen) mens gudmor var helten min som plukket i en rasende fart. Tilbake på hytta var det fleskepannekaker med ny rørt blåbær.
Gode barndomsminner !!!

 
Jeg har nok aldri blitt like rask som min kjære gudmor. Men ivrig det er jeg, og det ble Lucky Raya og etter hvert den ene gangen hun fikk være med på bærplukking. Trur det blir med den gangen denne sesongen i allefall. Hun er litt for glad i fart og spenning til at bærplukking var tingen. Og holdt derfor på å drive undertegnede til vanvidd den første stunda ... Selv om hun roet seg ned til slutt da når hun skjønte at ingenting hjalp. da fant hun heller ut at hun kunne hjelpe mor med å ta de tingene som var på buskene.



1 kommentar:

  1. Tusen takk for kommentaren på bloggen min!
    Koselig med tilbakemeldinger på det en blogger :)
    Ler når jeg ser hvordan din firebente venn er når han er med på bærplukking :)
    Ha en fortsatt fin dag :)

    SvarSlett