tirsdag 27. august 2013

Kjør kollektiv ?!?!

Bildet funnet og lånt på nett
 

For to år siden var det kommune og fylkesvalg, i år er det stortingsvalg.
Et av spørsmålene jeg har fått når jeg har vært og prøvd ut valgomatene på nett er bør vi satse mer på kollektiv trafikk / satse mer på veier.
I debattene forteller de respektive partiene hvor mye mer de skal bruke på å satse på veier, infrastruktur og selvsagt kollektiv trafikk.

Dette temaene var faktisk en av hovedtemaene for 2 år siden her i Harstad.
Her i byen er det blitt vedtatt at noe må gjøres med veinettet vårt, og selvsagt skal det finansieres delvis med bompenger. I og for seg greit. En av momentene i pakken er økt fokus på bruk av buss, båt ol. Det hele ser utrolig flott og fint ut.

Må innrømme at jeg stusset i vinter da jeg fikk vite at bussforbindelsene den veien jeg bor skulle endres. Ikke flere busser og lengre ut over kvelden. Nei motsatt vei.

Siste buss på rute 240 går 20.25, siste buss i rute 280 går 18.30 og siste buss på rute 290 går 14.15. Mao ble det ingen buss kort denne vinteren på mine gutter. Hva er vitsen når jeg likevel må kjøre for å hente dem etter endt trening på kveldene.

Jeg er så heldig at alle mine tre nå er ferdig med grunnskolen. I år er to av dem videregående elever.
I forrige uke kom minste poden og ba om hjelp til å søke busskort. (det hadde selvsagt undertegnede helg glemt av i år igjen). "Meeeennn mamma sa han, jeg er ikke sikker jeg har rett på busskort i år".
"Tull og tøys" svarte jeg. For har da hatt elev med den samme skolen tidligere og da fikk han busskort. Er jo tross alt over 8 km strekning en vei.
Jeg klikket meg inn på Troms fylkestrafikk, gikk rett på søknaden og tastet inn hva som trengte stå der, regnet selvsagt med at no var alt i skjønneste orden. I løpet av kort tid ville begge guttene ha kortene sine...
Meeennn så feil kan man ta. Du skjønner nemlig det at i år, valg år og alt har fylket funnet ut at i Harstad og Tromsø der skal ikke elevene få busskort om de bor i "by tette strøk"

Fylkesmannen har i henhold til § 10-3 i forskrift til Opplæringsloven gitt  fylkeskommunen tillatelse til å gi elevene billig periodebillett istedenfor skolekort. Ordningen innebærer at:
  • Fylkeskommunen må ha en ordning med subsidierte rabattkort for ungdom. Prisen må ikke overstige 50% av vanlig månedskort for voksne.
  • Rabattkortet må omfatte ordinær reise til og fra skole, arbeid og fritidsaktiviteter.
  • Rabattkortet skal kunne brukes på dagtid og kveldstid alle dager.
  • Kollektivtransporten som rabattkortet gjelder for må vere godt utbygd og ha jevnlige avganger.
  • Ordningen må omfatte minst hele skoleåret.
hentet fra Troms fylkets kommunes hjemmeside

Kan jo hende det finnes andre takster enn hva buss selskapet har inne på hjemmesidene sine. Om ikke kan jeg ikke se at det er så veldig stor forskjell på ungdomsbilletter i forhold til voksen enn det var før denne ordningen kom i gang. Og helt ærlig mener jeg at momentene for at ordningen skal brukes ikke er til stede. I alle fall om du bor på nordsiden av byen.

For mine to kommer ungdomsbillettene på ca et par tusen kroner dette skole året for hver av dem.
18 åringen var ganske fortvilet siden det lille han får i stipend ikke er i nærheten å dekke utgiftene med buss. Er jo ikke meningen det skal heller. Selvsagt kommer vi som foreldre til å dekke det bussen koster, men føler at dette blir helt feil.
Bygg opp tilbudet først så kanskje man blir interessert i å ta bussen. 18 åringen var i alle fall klar. Dette ga bare ekstra motivasjon til å bli ferdig med førekort til bil. Dermed kommer det til å bli en bil ekstra på veiene om morgenene.
Garantert motsatt enn hva de gode politikerne hadde i bakhodet da de bestemte seg for dette ...





 

2 kommentarer:

  1. Valgkamp og løftene som gis virker til å gå over i det valget er over.

    SvarSlett
  2. Ja er det ikke typisk! De skal ha oss til å ta kollektivtrafikk, men de bygger den ned og gjør den dyrere! Kjempebra.... På tide med litt bytting i toppen nå.

    SvarSlett