mandag 9. september 2013

I slektens fotspor

Denne helga har jeg vært i Tromsø på besøk hos store søster mi si.
Vi har lenge snakket om at vi måtte ta turen ut til Kvaløya og besøke mammas søskenbarn. De to det gjelder er et par utrolig hyggelige damer, som sitter på fantastisk mye informasjon, bilder og ikke minst historier. De er begge av den sorten du bare må være glade i. Utstråler en masse varme og godhet.
Planen var å dra utover lørdagen med blokk og papir og det skulle være det.
Lørdagen var vi der i hele 9 timer. Hodet var fullt av informasjon, heldigvis en god del nedskrevet. Og magen var god og mett etter fulle fat og kopper, med beskjeden "nå må dokker spise". I tillegg var det en avtale om å møtes igjen på søndagen.


Søndagen kom med et utrolig flott vær og vi dra og hentet ene søskenbarnet og dro til Kaldfjord som er den plassen våre oldeforeldre bodde.
Ble en spesiell dag.
Først dro vi til Henrikvik gravlund der vi besøkte gravene til oldeforeldrene våre og de av vår bestefars søsken som lå der. Før vi tok turen til hjemplassen.
Sjurnes er ser helt annerledes ut nå enn den gang våre oldeforeldre bodde der. Historien og energiene henger nok likevel igjen etter dem og etterkommerene.
Tankene på at her har generasjoner levd og virket var spesiell.
Tok meg god tid, lukket øynene og prøvde og forestille meg hvordan livet hadde vært på denne plassen for rundt en 100 år siden.....
Vi hadde virkelig en ny koselig dag, og på nytt kom vi hjem god og mette med hodene fulle av tanker og informasjon.


Dagen i dag, kom de to damene til søster. Med seg hadde de en pose full av bilder og gamle papirer, som søster og jeg på ny gikk gjennom og har skannet inn på pc.
Bilder over her er av min oldemor Hilbethe Marie på hennes konfirmasjons dag.
Hjem igjen håper jeg de har dratt god og mette, for i dag var det vår mulighet å diske opp og lage god mat til dem.
Jeg må innrømme at jeg gleder meg til å ta fatt i arbeidet med å putte all informasjonen og bildene inn på Geni. I et slektstre som vokser seg større og mer spennende for hver dag.
Nå planlegges det slekts treff i grenene under oldemor og oldefar.
Ser ut som det kan komme mange gode ting ut av den lille forskningen til søster og meg :)
Har i alle fall vært en spennende helg i slektens fotspor....

7 kommentarer:

  1. Interessant. Kanskje dere finner noen kongelige der...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe ja hvem vet Trond. Men trur nok vi vil finne mer samer

      Slett
  2. Så koselig å se bilde av min oldemor fra Sjurneset :-) Jeg anbefaler bloggen til mine barn, tenker det e artig for de å se.

    Klem fra Merete, datter til Sollaug :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig Merete. Håper vi ses om det blir noe av slektstreffet :)

      Slett
  3. Kor flott at du tar den jobben Siv Anita! Bestemor i Kaldfjorden som vi sa, ho døde da æ va 3 år, men æ huske kor godt d va å sitte på fanget hennes, å kor stas d va å få kamfersukkertøy! Mvh Reidun, lillesøstra t Sollaug.

    SvarSlett
  4. Hei Siv!
    Så koselig det høres ut, det er bestandig noe vi ikke får med oss om slekta. Så jammen er det godt å ha noen som vet..Slektsgransking er spennende, og vi vil alltid vite mer :)
    Morro å ha gamle minner, og se for seg hvordan de var og levde..
    Ha ei fin uke videre :)

    SvarSlett
  5. Så spennende med ei sånn slektshelg! Helt topp med gamle damer som kan fortelle masse om gamle dager og sletninger som ikke lever lenger.
    Lenge siden jeg har vært på bloggbesøk nå. Men tenker jeg skal få det til oftere heretter. Ønsker deg nydelige høstdager framover!

    SvarSlett