torsdag 17. oktober 2013

Fordommer eller ??

Bildet lånt fra treningsforum
 

På treningsforum finner du bildet av denne flotte dama som heter Maria i et innlegg de har kalt  Nybakte mødre raser mot dette bildet, Maria Kang får mange hatmeldinger på grunn av dette bildet.
Jeg oppdaget innlegget som ofte ellers etter ei venninne hadde lagt ut link på facebook. Ved og følge linken tilbake til treningsforums side på facebook, kunne jeg se et hav med personer som var skjønt enige at kommentarene Maria hadde fått til bildet kun handlet om misunnelse fra personer som rett og slett var for late til å gjøre det samme selv... Selvsagt var dette mennesker som alle var veldig opptatt av trening og kropp, er vel derfor de er medlem av et treningsforum. Og jeg trur de gjør som mange gjerne gjør, kun ser bildet/ene.
Jeg er enig med de fleste i at det blir feil at Maria måtte be om unnskyldning for bildet, for bildet er flott det. Det viser en dame med masse utstråling i en veltrent kropp. Og kanskje er akkurat det å kreve en unnskyldning typisk amerikansk ?? Ok jeg vet nå er jeg forutinntatt, beklager.
Jeg synes som sagt at bildet er flott, all ære til damen for at hun har tre så små barn og har energi til å trene 5 dager i uken i tillegg til å være hjemmeværende mamma + ære til genetikken hennes som gjør at hun har mulighet til å få en slik kropp når hun trener. Og jada jeg og vet at trening gir energi.
Men så er det spørsmålet hun har stilt på bildet sitt. Hva er din unnskyldning??  Hvorfor i alle dager skal andre småbarns mødre eller andre om så, trenge en unnskyldning for ikke å være så trenet og flott? Hvor er respekten for at andre er annerledes og kanskje ikke har samme forutsetninger eller ønsker ??
Samtidig lurer jeg på om damen som har postet bildet er klar over hvilken holdning mot andre akkurat det spørsmålet hentyder....

Vi lever i et samfunn der vi gjerne skal se veltrent og flott ut, skal jobbe fullt, ha barn og en perfekt hjem, spise sunt, samtidig skal vi være engasjert i det meste, ja og selvsagt skal vi i tillegg ha tid og energi til å trene flere dager i uken.
Noen klarer det, noen gir rett og slett blaffen og noen sliter seg ut i forsøket.
Uansett hvilken leir man tilhører er det gjerne holdningene jeg reagerer på. Hvorfor er det slik at enkelte av de som er tynn ofte anser at de som er mer formfull er sjalu og lat ?? Og hvorfor er det slik at enkelte av de som har en del kurver ofte anser de som er tynn som anoreksia ofre ??
Selvsagt finnes det sjalusi i begge leire. Sjalusi er jo en av de menneskelige laster. Så jeg er ikke så blå øyd at jeg trur at enkelte av kommentarene til Marias innlegg ikke kommer av akkurat det.
Noen som er tynne ønsker gjerne å få mer kjøtt på beina men klarer det ikke, akkurat som flere av oss som har fått litt mye kjøtt rundt beinene gjerne skulle blitt kvitt litt uten å klare det. Jeg trur ofte det da blir snakket i frustrasjon ikke av sjalusi mot den andre parten. Og når vi gjør ting i frustrasjon tenker vi gjerne ikke over at det vi sier/skriver kan såre.
Jeg har full forståelse at bildet med det spørsmålet er sårende for andre som ikke er som Maria. Akkurat som et annet bilde som gikk som en farsott på facebook i vinter der en flott formfull dame som sitter i en stol, med en tekst som hentyder at slik bør damer se ut og ikke være tynnere, kan være sårende for personer som er tynne. Begge bildene trur jeg er laget med tanke på at de skal oppmuntre og  fortelle at du er flott som du er og du kan om du vil.
Og som de flokk dyrene vi er hiver vi oss på uten tanke på at kanskje ikke alle ser saken i samme lys som oss selv.

Det snakkes ofte om at barn og ungdom ikke har respekt og forståelse for sine medmennesker. Men helt ærlig hvordan er vi voksne på det området ? Preges ikke barna av oss som foreldre og voksne de omgås i første omgang ? Hvor flink er du og jeg til å tenke over før vi kommenterer hva andre er eller gjør ? Hvor snar er vi ikke til å hive oss på bølger uten å sette oss tilbake og tenke over hva det vi liker eller kommenterer innebærer ??
Ok det ble mange spørsmål.

Når det kommer til det dette innlegget startet med er jeg i alle fall sikker i min mening.
Alle er flotte på sin måte uansett hvordan man er. Jeg har enda til gode å møte en person jeg ikke kan se noe positivt i. (Men det betyr jo at man må se etter akkurat det)
Før vi kritiserer og blir såret, kanskje vi bør prøve se hva den andre egentlig mente. Og for oss som gjerne tar bokstavene fatt her i den elektroniske verden. La oss tenke over en gang ekstra før vi poster.
Vi er alle forskjellige, har forskjellige forutsetninger, det gjør ingen bedre enn andre.
Og til syvende og siste. Den som oftest er flinkest til å såre oss er oss selv. Vår måte og ta til oss hva omverden sier og mener. Og våre egne fordommer om oss selv ?!?!
 Så la oss derfor la Maria og andre få lov til å være glad i kroppen sin, og i den ånd vise den frem om de ønsker. Jeg viser og frem det jeg er stolt av uten at noen reagerer. Ungene mine, dyrene mine, ting jeg har laget.

1 kommentar:

  1. Her hadde du mange gode poeng :o) Meget godt skrevet. :o)

    SvarSlett