onsdag 6. november 2013

Et kors ?



En nyhetsanker i Nrk har blitt bedt om å ikke bruke smykke sitt med kors i.
Det har startet en stor debatt og mange innlegg som nok både jeg og mange andre løfter litt på øyenbrynene til.

Hele saken startet med at NRK-journalisten Siv Kristin Sællmann ble bedt om å ikke bruke korset siden kanalen hadde fått reaksjoner fra personer som følte seg krenket. NRK skal være en religionsnøytral kanal og reagerte derfor med å be om dette.
Om det er det rette og gjøre ?? Ja det er selvsagt et grunnlag for diskusjon.
Selv kan jeg ikke se hva som er galt med at et nyhetsanker benytter slike personlige tegn på hvem de er. Det gjelde seg pynt eller klesdrakter.
Men som vanlig et det ikke dette diskusjonen handler om.

Det jeg på ny reagerer på er hvordan dette igjen er blitt en hets mot islamisering og innvandrere ...
Og min sin tanke blir da, hvorfor er vi så lett å få med ?? Hva gjør at vi ukritisk hiver oss på bølgen med hodeløse høns som springer i ring og kakler det samme ?? Trur vi virkelig på alle innleggene vi leser ??

Kan det være at vi er lett og få med, siden redde og usikre ??
Redde og usikre på hva som egentlig er typisk norsk, hva som egentlig er norsk tradisjon og om vi selv egentlig setter nok pris på disse tingene ??
Er egentlig et kors norsk tradisjon som enkelte hevder ?
Hva er typisk norsk for deg ??

Jeg får ofte høre av mine utenlandske venner at nå er du typisk norsk Siv. Disse kommentarene får meg gjerne til å tenke "ohhh er jeg det ??" De tingene jeg før anså som typisk norsk er gjerne ikke hva disse vennene så på med de samme øynene.

"Inkluderingen går for langt" leser jeg ofte.
Hva er egentlig inkludering, og hva er det egentlig som går for langt?

Ja jeg er enig, vi som nasjon bør være stolt av at vi er fredselskende, at vi møter vold med roser, selv om det gjør at vi til tider kan være blå øyd.
Vi har våre lover og regler, våre verdier og normer og disse mener jeg er en av de viktige grunnene til at Norge er akkurat slik det er.
Og ja jeg er enig med de som sier "slik er det her i landet, er man uenig og ikke er villig til å tolerere disse tingene bør en vurdere om en er på rett plass.... "
Og ja jeg skriver ikke reise tilbake til hvor en kommer fra, slik mange som sier akkurat noe lignende ofte gjør. Dette fordi jeg ikke har tru på at det kun er enkelte av våre nye landsmenn setningen kan gjelde for. Er garantert elementer som er mange generasjons norske som heller ikke finner å passe inn.

Hvor mange av alle de som hiver seg på slike bølger sjekker ut historiene i flere medier enn den ene de gjerne leser før de gjør seg opp en mening ?
Hvor mange av de som roper opp om at innvandrere (1. 2. ... generasjons) har det så mye bedre enn "den vanlige nordmann" har egentlig prøvd og finne ut hvordan det er å være innvandrer i Norge?

Det hele startet altså med et kors.
Jeg må si jeg ikke ser hva personer skal bli provosert over og med det klage over. Men jeg ville heller ikke sett hvorfor man skulle blitt provosert over at en nyhetsanker hadde brukt hijab.
Kanskje er det den blåøyde nordmannen i meg
Ikke vet jeg :)

Bilde lånt på Kirken.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar