søndag 8. desember 2013

Hærlig Madeira

I hele år har jeg gått rundt og sagt at "når november kommer skal jeg avgårde en eller annen plass som er en smule varmere enn Harstad". Eller som de fleste i Norge sier, en tur til Syden.
Når oktober kom må jeg innrømme at jeg enda ikke hadde ordnet tur, hvem jeg skulle dra med, fri fra jobb +++. Likevel hadde jeg ikke slått fra meg ideen. Så da var det bare å begynne å høre om det var noen som ville og kunne være med. Desverre var det ingen av vennene som hadde mulighet, men min god gubbelure snakket så fint med sjefen og fikk ordnet ei uke feire så han kunne være med. Men så var det - Hvor ??
Tingen var ok temperaturer så kroppen ikke klaget for mye på bevegelse, dette skulle nemlig ikke være en avslapningsferie.
Ving har hver fredag fredagsdeal. Her fant vi en tur til Madeira for en utrolig fin pris. Bestillingen måtte være inne mellom ett og tre fredagen. Og så satt man der med sommerfugler i magen og egentlig liten peiling på hva en hadde hevet seg ut i. Begge var vi enige i at det ikke var så farlig om rommet ikke var det beste siden det kun var til for å sove og skifte i.
 
 
25. November kl 06.50 var vi så på tur. fire og en halv time senere satte vi føttene på Portugisisk jord. Gikk heller raskt å få bagasjen som så ble sendt med en bil mens vi fulgte strømmen av nordmenn til den ventende bussen. Her ble vi møtt av ei koselig jente som ønsket oss velkomne, og ga god informasjon på veg til hotellet. Vårt hotell het Raga Hotel, som ligger i Lido området i likhet med veldig mange hoteller i Funchal. Og vi må bare si oss strålende fornøyde. Rom i 9nd etasje (veldig kjekt siden det er vei både overfor en nedenfor hotellet), stort rom med ikke mindre enn to balkonger.
På kvelden dro vi på informasjonsmøtet som ble holdt og bestemte oss for å dra ut dagen etter på byvandringen som Ving arrangerte.
Dette anbefaler vi virkelig. Er en utrolig flott måte å bli kjent med plassen man kommer til samtidig som man stifter litt bekjentskaper (aldri å forakte det).
 
 
 Er noe med ferier, i alle fall for oss. Vi kan planlegge så mye vi vil men ferien ender gjerne opp på en helt annen måte. Nå er både jeg og gubbeluren utrolig glad i innfallsmetoden. Og selv om undertegnede leste seg litt opp på Funchal og Madeira etter å ha bestilt turen, var ingenting planlagt. (Vel utenom at dette skulle bli en aktiv ferie).
Og aktiv ferie har det virkelig vært.
Første dag ble som sagt tilbrakt på byvandring. Vi hadde en herlig dansk guide (du ser henne i siste bildet på dette innlegget), som var utrolig flink å fortelle både historie og info om byen, øya og plassene vi var.
Etter turen bestemte vi oss for å bli i selve byen for å se oss om på egen hand, er jo ikke mer enn rundt en 25 min gange tilbake til Lido området så er lett å komme seg i mellom. Om man ikke ønsker å gå er det lett å ta buss eller finne drosje.
 
 
Av hele ferien var det bare dagen vi kom, dagen vi dro og tredje dag vi holdt oss i "ro" i området rundt hotellet. Det var egentlig litt kjekt det og. Var masse flotte gater og gå i, små lokale butikker å kikke i og så klart en mengde turist butikker. Ikke minst var det en flott promenade langs havkanten som man kunne mer eller mindre følge helt til nabo bygden. Må innrømme at jeg blir helt fasinert av all den flotte brosteinen og stein det er brukt i gater og gangfelt. Masse flotte motiver som får denne dama til å stoppe opp. Siden jeg er over gjennomsnittet glad i te, måtte vi jo bare stoppe opp på Magic tea som lå langs promenaden. Og her var teen faktisk magisk god :)
 
Temperaturen som lå fra 17 C til 22 C den uken vi var der, var helt grei. Tom gikk i t skjorte og sjorts hele dagen, mens undertegnede hadde en jakke med som jeg tok på når det var kald vind. Om man er i masse bevegelse som vi gjerne var hele tiden, var det nesten godt at det ikke var så varmt at det ble ubehagelig. Jeg var og å prøvde ut temperaturen i havet flere ganger og er for en nordlending godt og varmt. (Dvs langt varmere enn havet hjemme på en god sommerdag)

 
I løpet av den uken vi var på Madeira fikk vi vært rundt omentrent hele øyen. Vi var på to heldagsturer, en til vestsiden av øyen og en til østsiden. En halv dag var vi på tur til Nonnenes dal. Dermed fikk vi se mange plasser, hørt masse historie og informasjon og lært en masse om den flotte øya vi var på. Siden vi på disse turene hadde valgt et lokalt firma så var vi spent på kvaliteten av turene vi fikk. Men vi hadde absolutt ingenting å klage på. Selv om det varierte på snaksaligheten til de forskjellige guidene. Den innleide guiden til Nonnenes dal var et hakk over de andre to i sjarme og kunnskap. Og fikk en ekstra stjerne fra gubbeluren og meg. 
Fredag leide gubbeluren og jeg oss en bil og kjørte til plasser vi ikke ville dra innom på de andre utfluktene. Samtidig fikk vi tatt oss mer tid å gå turstier på fjellet og ikke minst fulgt en levada.
Vi skulle gjerne vært mer å sett på østsiden av øya. Men  torsdagen hadde det regnet så kraftig at det hadde gått mange jordras på den siden av øyen. Både hus, biler og veier hadde blitt ødelagt. Var et trist syn å se.

 
Må innrømme at selv nå en uke etter vi er kommet hjem jobber jeg med å fordøye alle inntrykkene vi fikk. De over 1 200 bildene som ble tatt, har kommet seg inn på datamaskinen og har blitt sett raskt på.
Madeira var langt over forventningene og sjansen for at vi vil dra tilbake er veldig stor. Vi vil ikke være redde for å hoppe på verken restplassturer eller slike fredagsdeal en annen gang fra Ving.

 
Fra vårt ståsted er ting som er et must å få med seg når en er på Madeira.
Levada vandring. Levadaer er et utrolig vannsystem som går over hele øyen. Vedsiden av er det stier, veier eller bare en kant til å følge vannet. Disse kan følges i forskjellige vanskelighetsgrader, det finnes og noen man personer større utfordringer kan følge.
Gamlebyen i Funchal. Her har kunstnere fått lov til å mange alle dørene. Langs gågaten er det mange forskjellige små restauranter i alle kategorier.
Taubanen opp til Monte og Botaniskhage Madeira  (går taubane fra Monte til hagen).
Turen med taubanene er bare fantastisk og er man glad i blomster så er botanisk hage en plass man kan bruke en hel dag.
Pico do Arieiro. Madeiras (om jeg husker rett) 3. største topp. Her i fra kan man gå til Pico Ruivo de Santana som er Madeiras høyeste topp.
Vinsmaking. Madeira produserer Madeiravin og mange forskjellige likører som man kan få smake på. Det er flere gamle vinhus som tilbyr vinsmaking. Det vi var innom var vinhuset Borges.
++++

 
Er du glad i kultur, historie, natur, å gå på tur osv er Madeira for deg. Er du derimot en som er ute etter å ligge på stranden og slikke sol mellom badene i havet er kanskje Madeira et feil valg.

Er garantert masser mer jeg kunne fortalt om Madeira og turen vår. Og kanskje kommer jeg til å gjøre det i et senere innlegg. Når jeg har fått gått gjennom alle bildene og fordøyd det hele litt mer.

Gleder meg allerede til neste ferietur. Hvor enn den kommer til å bli...

2 kommentarer:

  1. Neida, slettes ikke misunnelig...hahahaa:)) Det så herlig ut med en tur nå i disse førjulstider....Min elskede og jeg er strandløver så Madeira er nok ikke stedet for oss:) Ikke drikker vi alkohol heller så slike vinturer går oss hus forbi...Holder oss til Mallorca vi:) Håper du har det bra på alle måter og en riktig god adventstid til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja var virkelig deilig med en tur i denne tiden. Selv om jeg nok ikke hadde syntes det var like flott om det ble for langt inn i Desember :)
      Madeira har faktisk ingen naturlige strender. Finnes noen få men de har fått sand importert, gjerne i fra Marocco :)
      Håper din adventstid og blir fin
      ** Klem **

      Slett