fredag 30. mai 2014

Brennelse - kyllingsuppe med brennesle

Brennesle.
 
 
Hun er som mange andre ugress forhatt og uvelkommen i de fleste hager.
Har mange ganger lest at hun derimot ikke er et så ille ugress som vi vil ha det til, sannheten er heller at denne planten kan være en flott urt og bruke til så mangt.
Har søkt rundt om på nett i tillegg til tittet i bøker som har stått og samlet støv i bokhylla. Derfra har jeg funnet ut at denne planten måtte bare testes ut.

 
For hør dette.
Nesle er rik på C-vitamin. Blad og stilk inneholder C, K B2 og B5, glykosider, eterisk olje, garvestoff, protein, kalium, kalsium, jern, stivelse og folinsyre. jf. bla alternativ.no
I tillegg heter deg seg at urten skal kunne hjelpe mot mengder av plager, noen av dem er. Urinsyregikt, forstoppelse, sterk menstruasjon. jf. bla Rolv Hjelmestad
 
 
 
Med hansker på og saks i handa bar det ut i hagen for å sanke en stor kurv av denne planten.
Skal love at vi har masse av den.
Sankingen gikk fort, gikk en smule lengre tid å renske bladene av, siden det er disse jeg ønsker å bruke til mat. Stilkene og de bladene jeg ikke enten forvellet eller brukte til suppe la jeg i vann. Vannet skal jeg bruke på plantene mine, siden gir masse næring til plantene bla nitrogen.
 

 
Ble godt med nesle som havnet i fryseren etter å blitt forvellet. Skal passe på å sanke mer i løpet av sommeren for selv synes jeg denne var utrolig god i maten.
 
 
Sivs kyllingsuppe med brennesle

 
Benyttet kraften som ble igjen etter forvellingen. Ca 2 liter.
I tillegg hadde jeg i:
1,5 søt potet
1 gul løk
1 rød løk
5 fedd hvitløk
3 gulrøtter
1/5 squash
1 boks kyllingskinke (kan godt byttes med filet av kylling)
 
Krydret til med salt, pepper og chilli (Elsker chilli så min sin ble sterk)
Kok til grønnsakene er møre.
Nyt gjerne med grove rundstrykker.
 
 
Vel bekommen !!


1 kommentar:

  1. Hei!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett