søndag 1. juni 2014

Mitt glass er halv fullt....

 

Tenker du ofte over hvordan du tenker ??
Jeg må innrømme at jeg nok gjør det ganske mye. Kanskje kommer det av diskusjoner enten på nett eller i venneflokken, der jeg ser hvor forskjellig utgangspunkt vi alle har.
For det virker på meg som noen av oss alltid er optimister, noen er alltid pessimister og så har du de som bestandig skal analysere saken fra begge sider.
Er dette noe vi er født med, får vi de holdningene fra oppveksten eller er det bare slik vi blir etter hvert som livet skrider frem ??

Kan nesten si 100 % sikker når en diskusjon starter i venneflokken hvem som kommer til å se tingene fra den negative siden og hvem som vil prøve fokusere på den positive og hvem som er midt i mellom.
Selv tilhører jeg nok for det meste den siste av disse. Den som gjerne skal analysere frem og tilbake og ofte holder diskusjonen i gang med å hoppe fra ene siden til den andre. Jeg prøver derimot å fokusere på det positive, for hvorfor i alle dager skal jeg se på glasset som halv tomt når jeg kan se på det som halv fullt?

Den gangen jeg kjørte drosjen fikk jeg den gleden å bli kjent med en fantastisk dame som var godt opp i årene. Hun var av de som hadde opplevd masse gjennom livet sitt. Jeg trur og hun var den som feilet mest av alle dem jeg kjørte på. Likevel var hun den som klaget minst. Hun var bestandig smilende og positiv når vi skulle ut på tur. Uansett om det var til legen for å sjekke blodtrykket, på butikken for å handle eller til fysioterapeuten så hadde hun en positiv energi med seg som smittet. De gangene hun var med i bilen, klarte også de som ellers bare klarte å fokusere på sine plager, og være positive.
Hun er og blir mitt forbilde.

Hva mener jeg egentlig med positiv og negativ tenking ?
Jeg er ikke ute etter å henge ut enkelte grupper i samfunnet som sliter med for eksempel psykiske lidelser, med å si de tenker negativt. Nei for all del ikke tru det. For jeg ser også i grupper der personer sliter med angst eller depresjon utrolig stor forskjell på tankegangen. Noen er rett og slett positive midt i alt mens andre er negative selv når ting ser lyst ut.

Jeg vet at det kan være vanskelig å være positiv når livet virker å gå rett vest. Og for noen har det gjort det så lenge at de gjerne møter hver ny utfordring positive eller negative med et "tenk om..". Likevel lurer jeg på om det går å endre sitt tankemønster. Kan man endre et negativt tanke mønster til positivt? Er de som nesten bestandig er negative klar over at de er det selv? Og er de som bestandig klarer å se det positive klar over hvor mye det kan ha å si for andre?
Så gjentar det første spørsmålet mitt.
Tenker du over hvordan du tenker ?





1 kommentar:

  1. Ja jeg prøver å tenke over hva jeg sier...og hvordan jeg sier det...:-) Å snu negative tanker til å bli positive er faktisk mulig....og kanskje kan man gjøre noe for ETT annet menneske.....var syk med ME for noen år siden, og da føltes mye håpløst...og det var lett å tenke negativt.....men kom over en bok som heter Reverse Theraphy som lærte meg å snu det negative til det positive.....Tankemønsteret vårt har mye å si...:-) Kjenner i dag hvor mye heller jeg har lyst til å være positiv og omgi meg med positive mennesker...Å endre hele tankemønsteret hjalp meg til å bli frisk igjen...så ja, det ER mulig å endre fra negativt til positivt :-).

    SvarSlett