torsdag 5. juni 2014

Paleo ?!?

Som jeg skrev i et tidligere innlegg, man prøver det man kan for å bli bedre av kronisk sykdom.
Paleo eller steinalder kost er noe jeg har fått anbefalt av personer med den samme diagnosen som meg. Så i typisk Siv ånd bestemte jeg meg får like så godt ta Paleo utfordringen fra 1. juni.
Fra midten av mai har jeg kuttet sakte ut hvetemel og annet som kostholdet ikke innholder og med godt mot startet jeg opp på søndagen, og jeg holdt ut hele 4 dager.
Uff skammer meg litt, men samtidig var jeg kanskje ikke så motivert som jeg trudde når jeg så lett ga opp. Vel helt ærlig så er sterke migrener og stokk stiv kropp fra søndagskveld og helt til jeg ga opp grunnen, noe jeg ikke er så vandt med på denne tiden av året. Men var kanskje snar å gi overgangen til kostholdet skylden.

Jeg vet 100 % sikkert at raffinert sukker gjør meg verre. Det har jeg fått føle så mange ganger at jeg ikke er i tvil. Jeg vet og 100 % sikkert at mye gjær og hvetemel gjør meg dårlig og oppblåst. (det gjelder vel egentlig over gjennomsnittet av folk). Samtidig er jeg utrolig skeptisk til alt vi putter i oss som vi ikke vet om. Halvfabrikater, e stoffer, tilsatte vitaminer og mineraler, grønnsaker og frukt dyrket i rekord fart pga forskjellige kunstgjødsler og for ikke å snakke om sprøytemidler.

Det var en av grunnene til at Paleo snakket til meg. I bloggen Paleoliv forteller Sara om hvordan hennes tanker bak et liv med Paleo er. Her er det snakk om rene matvarer, å tenke over hva man spiser, benytte restene og rett og slett leve sundt. Hun skriver "Paleo er ekte og naturlig mat. Det er mat som våre gener er tilpasset til og som dermed gjør oss friske, slanke, sterke og glade. Paleo er næringsrik mat som gir god søvn, rolig mage, jevn energi, stabilt humør og fravære av plager som er blitt så normalt å ha, så som vondt i hodet, eksem, kviser, hoven kropp, soppinfeksjon, vondt i ledd, og videre.." samtidig som bloggen hennes gir masse motivasjon til å endre kostholdet og den bugner over med masse flotte oppskrifter. Verd å ta en titt uansett om du tenker Paleo eller ikke. Oppskriftene passer for alle.
En annen blogg jeg har begynt å følge pga Paleo er Godt og Sunt, Hege er en jente som har flyttet fra Fet kommune til Frankrike. Bloggene hennes er utrolig spennende om du er interessert i mat, utnytte naturen og egen kjøkken hage. En av tingene hun sier på siden; "En ting som er blitt mer viktig og synlig i matlaginga er et sunnere kosthold og mindre fett og sukker...
-det har i mange år vært slik att enhver rett er utrolig god med rikelig med smør og fløte og det er ikke usant, men det er utrolig hvor godt det kan være uten så mye 'saus' også ;-)
Det er derfor på bloggen få veldig fete oppskrifter, men noen finner du ..."
Også denne bloggen bugner over med spennende oppskrifter, og her er det langt fra bare Paleo oppskrifter.

Vel ok så blir det ingen challange på meg denne mnd. Men endring av kosthold er det blitt uansett. Jeg er mer bevist på hva jeg putter i munnen. Har funnet ut at det faktisk går å spise annet enn den vanlige brødskiva til frokost og at middags rester fungerer utmerket til lunsj. Brusen har jeg på ny sagt opp forholdet mitt til.  Og snopet - hva inneholder vel mer e stoffer, usunne oljer og sukker??


Denne smoothien kommer nok til å bli frokost hos meg ofte

Den inneholder
Bær ( hos meg; blåbær, bringebær og rips)
Frukt (denne en banan og en halv avokado)
et egg
Økologisk kokosnøtt melk

Noen bruker mer egg enn det jeg har gjort, men for meg passet dette perfekt. Og må innrømme at jeg har holdt meg mett lenge etter et glass med dette til frokost.
Bær og frukt kan varieres etter hva man liker og hva som er i sesong. Anbefaler likevel avokado som en av fruktene. Den er veldig næringsrik (Avokadoen er rik på kalium, folsyre og vitamin B6.[3] I tillegg inneholder frukten pantotensyre, A- og C-vitaminer, magnesium, kobber, nikotinsyre, jern og sink[4].)
Og man kan godt benytte enkelte grønnsaker og. Et søk på Paleo smoothie vi gi deg masse sunne oppskrifter på smoothier.




1 kommentar:

  1. Så gøy att du provar på Paleo! Rekomenderas verkligen! Jag har ätit det i snart 1 års tid och har aldrig mått bättre ;) Minus 30 kg på vågen också.

    Lycka till och hoppas du kommer gilla den nya livsstilen :)

    SvarSlett