torsdag 4. desember 2014

Kurbadet i Tromsø aug/sep 2014

 
August til september hadde jeg endelig fått innvilget de 3 ukene på kurbadet i Tromsø som jeg har ventet på. (Gikk ca 1 og et halv år fra søknaden var sendt til jeg fikk plass).
Med andre ord er det like lenge siden jeg fikk diagnosen Fibromyalgi.

 
Må innrømme at jeg var veldig spent på om oppholdet ville oppfylle alle punktene jeg hadde satt meg fore at det skulle.
For når man skal være borte fra jobb i 3 hele uker så forventer i alle fall jeg at jeg skal ha mye igjen.
Jeg skal ha lært ting jeg ikke allere kan om diagnosen min, jeg skal ha få prøvd ut forskjellige ting som kan forbedre dagene mine, jeg skal ha fått svar på spørsmål jeg lurer på og jeg skal ha vært innom forskjellige spesialister plassen har å tilby, og jeg skal ha få prøvd ut forskjellige treningsformer på godt og vondt.
Ja som sagt store forventninger.

 
Er gjerne når man forventer mye at nedturen blir så stor og.
Ja kurbadet i Tromsø er flott, bassengområdet og treningen vi hadde der hver dag er fantastisk, det samme var det å ha fysioterapi hver uke dag. Selv om det i min gruppe var veldig vekslende hvor mye nytte man hadde av å være innom fysioterapauten. Turområdet ved kurbadet er og flott og kan benyttes hele året. Så utgangspunktet er flott. 

 
Dessverre tror jeg at en plass som kurbadet har for mange forskjellige grupper de skal hjelpe. Og en liten gruppe for Fibromyalgi er har de rett og slett for liten kunnskap om. Dermed blir opplegget der etter. For de som ikke er lettere Nerd som meg, var nok muligheten der for å lære noe om diagnosen. Selv om jeg satte spørsmålstegn ved flere av rådene vi fikk og forklaringene på hvorfor og hvordan sykdommen er. For så vidt jeg har forstått er det enda ikke kommet en fasit på hva Fibromyalgi kommer av, dette forskes det enda på. Og skal det vises til forsking er det en fordel å bruke den siste eller med mest brukere i. Dette er en sykdom det ikke går å tenke bort, fibro pasienter er ikke hypokondere. Men ja mange av oss er overfølsom for ytre påvirkninger (lys, lyder, masse mennesker osv).
Og ja vi reagerer på stress med økt smertemønster, og selv om man kan begrense stress i hverdagen kan ingen kutte det helt ut, om man da ikke helt isolerer seg fra omverden. Så jeg føler at det nok er et heller dårlig råd å komme med.

 
Jeg savner et samarbeid med Fibromyalgi forbundet, siden jeg trur opplegget for gruppen ville vært en helt annen om en fag gruppe hadde vært med inne i bildet både når det gjelder undervisning og treningsopplegg. Det og i tillegg kunne fått en likmann å pratet med om ting man lurer på hadde vært mye mer matnyttig enn en fysioterapaut som ikke kjenner diagnosen på annen måte enn det han eller hun har lest. Det er noe jeg virkelig ville anbefalt plasser som kurbadet når det gjelder alle grupper der det går ann. Bruk fag gruppene, de sitter på kompetansen og forskningen. Ha de med i oppbygning og gjerne og i gjennomføring. Da vil flere dra hjem og føle at de faktisk hadde utbytte av oppholdet.

 
Noe utbytte hadde jeg da, selv om det ikke ble på de områdene jeg hadde tenkt på før jeg dro. Traff bla utrolig flotte mennesker som var med på å gjøre det 3 ukers oppholdet fantastisk. Dere er alle sterke og fantastiske på hver deres måte !!! Takk for at jeg fikk lære dere og kjenne :)

 
Og så var vi jo så heldige å få dra på utflukter. Første søndagen etter vi kom var vi på fjellheisen.
Tenke seg til at jeg ikke har vært der oppe før, vel i alle fall ikke som jeg kan huske. Er rart med det der, når man drar til plasser man har familie er det gjerne familien som er i fokus og man glemmer litt å være nysgjerrig på plassen.



 
Vi var kjempe heldig med dagen vi var på. Været var varmt og godt til å være i slutten av august, sol fra skyfri himmel gjorde at vi virkelig fikk utnytte av utsikten.
En flott plass som jeg virkelig anbefaler om du har tenkt deg til Tromsø. Eneste minuset er at det ikke er mulig for personer som sitter i rullestol eller har problemer med å gå i trapper. Når du kommer opp med heisen er det en del trapper du må opp før du er på toppen. Flott for oss som trenger det lille ekstra mosjon men dessverre ekskluderer det noen som gjerne og kunne tenkt seg til toppen.

 
Som sagt er turområdet i nærheten av kurbadet flott. Og det ble benyttet masse av oss som var der oppe. Tenke seg til at Tromsø har slik en perle så nært sentrum ...

 
Må kanskje nevne maten og før jeg gir meg. Kurbadet i Tromsø er jo i alle fall i området rundt kjent for maten. Du får ikke kjøttmat rett og slett. Hadde derfor forventet at det ble kjørt med økologisk, mye glutenfritt, laktosefritt og mat som passet de aller fleste.
Maten var for det meste god, men var lite å velge i for de som var allergisk eller intolerant for forskjellige matvarer. Jeg må innrømme at jeg synes det er utrolig rart, siden Kurbadet selv lager det meste fra grunnen burdet det være ganske lett å lage brødene glutenfri og melkefri for eksempel. Ingen må ha noen av de to tingene.
Lite av maten var merket med hva det inneholdt så for de som ikke kunne spise hva som helst ble det lite de kunne bruke.
Og når man kjører med et konsept på maten som de gjør er det i mine øyne kjempe rart at man finner soyakjøtt, mais og andre produkter som er fra storproduksjon og dermed har stor sannsynlighet for å være genmanipulert.  
 
 
Så alt i alt:
Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk et opphold på Kurbadet i Tromsø.
Jeg har fått nye venner jeg er umåtelig glade i.
Jeg har fått gode minner.
Gjennom andre som var i gruppen og hadde samme diagnose har jeg fått bekreftet eller avkreftet ting jeg lurte på.
Jeg lærte ikke noe nytt om min diagnose, men jeg så at andre grupper hadde stor utbytte av oppholdet.
Jeg traff kun en spesialist siden det var gitt beskjed første dag at vi måtte bestille om man skulle ditt.
Jeg fikk ikke prøve nye treningsformer, men på egen initiativ fikk testet jeg ut former jeg allerede driver med.
Bassengtrening hver dag er fantastisk, det samme er fysioterapi. Men ingen av tingene har de fleste av oss mulighet til å ha når man kommer hjem.
Var flott og få nye avspenningsøvelser, men gruppe time med dette burde være en av første dagene ikke en av de siste.
Savner opplegg man kan fortsette med når man kommer hjem fra oppholdet
Personene som jobber i resepsjonen og treningsalen er fantastiske og gjør at oppholdet blir flott uansett om det ikke blir hva det burdet blitt. De fortjener alle en stjerne.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar