søndag 21. desember 2014

Maspalomas høsten 2014

I år gikk høstens ferie til MaspalomasGran Canaria.
I år som i fjor var reisen funnet på Ving og var en virkelig god deal.
Denne gangen var svigermor og svigerfar med. Og det er alltid noe når man skal dra på ferie med personer man ikke har vært med før. Er alltid en spenning på hvordan dette skal gå.

For meg er høstferiene en ferie til varmen slikt at kroppen for noen dager skal fungere optimalt. Derfor ønsker jeg å få bevegd meg en god del når vi er av sted. Dette vet gubbeluren godt, men man vet jo ikke om resten av reisefølge kunne tenke seg å være med.

Første dag etter vi kom nedover, regnet det i perioder ganske kraftig. Så vi bestemte oss for at dagen passet perfekt for shopping. Var innom et par senter i Playa del Ingles, siden dette var plasser svigers hadde vært før og kjente godt til.
Er mye det samme som finnes som på alt av turist plasser i varmere strøk, men noen julegaver klarte man da å finne.

Godt å varmt var det, spesielt når sola brøt i gjennom skydekket. Så tok ikke alt for lang tid før de to mannlige i reisefølge fant ut at nå hadde de fortjent noe godt å drikke etter å ha vært med å gått i butikker
Og hva er ikke bedre enn iskald øl i frosne glass i varmen

Var likevel godt å være under tak når regnet virkelig satte inn.

Hotellet vi bodde på het Club Vistaflor, og var et helt greit leilighets hotell. Forventet ikke all verden av standard på grunn av prisen vi betalte. Men ble på ny positivt overrasket.

På dag to gikk turen ned mot stranden på Maspalomas. Er jo dette området Maspalomas virkelig er kjent for så følte at vi ikke riktig hadde vært på plassen uten å ha tilbrakt litt tid der nede.
 Elven eller diken som går mot havet var ganske så full av vann. Og vitnet godt om regnet som hadde vært i dagene før. Denne dagen var det derimot sol fra nesten skyfri himmel samt varmt og godt.

Var mange liksom statuer langs strandpromenaden. Denne mannen var den første vi møtte på, og jeg må ærlig innrømme at jeg faktisk trudde det var en statue helt til han blunket til meg da jeg skulle ta bilde. Selvsagt gjør disse artistene dette for å tjene penger, og denne syntes jeg var så bra at han selvsagt fortjente litt i skålen sin.

Målet for turen var å få sett fyret i Maspalomas. Fyret er et lande merke og det føltes galt å ikke ha sett det på nært hold når vi var der nede.
 Etter å ha sjekket nettet før vi dro hadde jeg funnet ut at gaten til fyret skulle inneholde mange flotte restauranter og barer. Og tenkte dette kunne være en fin plass å innta dagens varme måltid.

Etter å ha vært litt ruskevær i dagene før var forholdene perfekte for de som ønsket å benytte bølgene. Var mange å se på surfebrett når vi spaserte langs strand promenaden.

En ting det er mye av på hele Gran Canaria har jeg forstått er alle disse som står rundt om kring og har "fantastiske lotteri" for å promotere "reiser" og "reiseselskaper". Og selvsagt er det en i reisefølget som vinner storpremien, og den som gir deg loddet blir selvsagt helt ekstatisk, for ohhh dette skjer ikke mye...
Nysgjerrige som man er fant man ut at tid har vi nok av så hvorfor ikke sjekke ut hva dette går ut på.
Mens vi ventet fikk vi noe godt å drikke og det gjorde vi gjerne mens vi fikk presentasjon og. Og ja selvsagt var flotte anlegg vi fikk se. Når nysgjerrigheten vår var stilnet og vi høflig fortalte at dette ikke var noe for oss. Fikk vi drosje tilbake til hotellet på deres regning. Kan jo ikke akkurat klage på det selv om det var verd det etter å ha gitt av vår tid :)

Mat må man ha og noen dager ble det hele to varme måltider. Denne plassen ble det en god del fliring av. For når vi gikk fra hotellet var vi egentlig på tur motsatt veg. Men så fanget et reklameskilt vår oppmerksomhet, for bare 800 meter tilbake den veien vi var kommet skulle det være en spiseplass. Ingen av oss kunne huske å ha sett plassen når vi gikk der tidligere på dagen men fant ut at vi hadde gått så pass mye i løpet av dagen at vi satset på denne plassen. Etter å ha gått litt over 800 meter sto en ny reklame plakat, nå var det 400 meter til vi var fremme. Så etter rundt 800 meter til var vi fremme. Maten var verd den ekstra trimmen da. Og undertegnede var glad for at skritt telleren nå viste litt mer skritt enn dagen før. (sant å si ganske så mye mer)

Dag 3 var det maket på Maspalomas, og det måtte vi jo bare ha med oss. Var masse flott å se på selv om det var veldig mye av det samme. Jeg lar meg lett fascinere av slike som mannen under som lager det de selger mens du står å ser på. Og han hadde laget utrolig mye fint i glass. Hadde vært en perfekt gave til storesøster (som samler på glassfigurer) om ikke undertegnede hadde vært så utrolig klossete av seg, og mest sannsynlig hadde klart å knuse gaven før vi var kommet hjem.

Vi hadde dessverre ikke sett alt for nøye på informasjon om markedene og ble overrasket da bodene rundt oss begynte å pakke ned mens vi tok oss en matpause. Hadde planlagt en runde til i tillegg til at det var områder vi enda ikke hadde utforsket. Men men noen flere julegaver klarte vi da å få handlet før vi tok pausen.

Vi gikk en annen rute hjem igjen. Utforsker trangen til undertegnede og gubbeluren som slo til. Og kom over denne lille parken som det viste seg å være ganske mange av rundt om. Synes konseptet er genialt. Her er muligheten til å få trenet enten for de som bor rundt eller for oss som går forbi. Gubbeluren og undertegnede måtte jo bare prøve de forskjellige apparatene før vi gikk videre. GØY :)

I kveldingen tok vi turen til Playa del Ingles for å spise. Måtte jo bare få tatt et oversikts bilde over området vi var på når det var mørkt og. Hotellområdet nærmest er Vistaflor. Og etter hva jeg forstår har dette og vårt hotell en gang tilhørt samme hotellkonsept.

Fjerde dagen tok vi turen ned mot Maspalomas stranden igjen. Undertegnede hadde et stort ønske om å ha fått gått i sanddynene og langs stranden. Så da ble alle med på det.

Var utrolig flott og utrolig varmt. Og selv om du ikke er så langt fra havet når du er inne mellom sanddynene kan man begynne å lure om det er langt igjen.

Langs stranden var det utrolig mange som gikk. Strekningen fra Faro fyret til Playa del Ingles er 6 km, og selv om vi ikke gikk ned til fyrtårnet men valgte å gå gjennom sanddynene så ble turen så pass lang og en god del lengre :)
Området i sanddynene og langs stranden er nudist område så vi traff på like mange uten klær som med klær.

Vel fremme på Playa del Ingles tok vi strandpromenaden tilbake mot hotellet. Er en utrolig flott promenade som er vel verd å ta en tur langs

Før vi nådde helt tilbake til hotellet gikk solen ned. Vi var så heldige at vi kom over denne flotte utsiktsplassen over golf området. Og tok oss en velfortjent pause der mens vi så på solnedgangen. I området til høyre finner du blant annet hotellet vi bodde på.

Dag 5 hadde vi bestemt skulle handle om Geocaching. En fantastisk hobby som jeg har lest om og ønsket å starte med for mange år siden, men så ble det liksom ikke mer siden jeg ikke hadde GPS. Svigerfar hadde blitt kjent med hobbyen gjennom svigersøster og var vel det man kaller hekta. Så også de andre dagene hadde vi jaktet på skatter mens vi gikk på tur. Denne dagen derimot skulle kun handle om Geocaching.

Vel men en liten tur innom den botaniske hagen i Maspalomas (som lå rett i nærheten av hotellet vårt), siden dette var første dagen den var åpen etter vi kom nedover.
Hagen er en liten og sjarmerende. Og selv om november er langt uten for sesongen var det mye spennende å se på. Og amatør fotografen i meg fikk virkelig mulighet til å leke seg med kamera

Men som sagt dagen handlet om Geocaching. Ut fra kartet hadde vi funnet ut at det skulle ligge en hel del cacher som vi ikke alt hadde funnet fra Playa del Ingles og videre utover. Så da var det bare å begynne å gå.

Er utrolig spennende og jeg forstår lett hvorfor svigerfar er blitt hektet. GPS eller en app på mobilen forteller deg om du begynner å nærme deg det du leter etter. På hjemme siden/ eller appen finner du informasjon om cachen, hvor stor den er, hvor den er, om det er uinnvidde som oppdage deg når du leter (Muglers) og annen spennende informasjon.
En plass rundt eller på bruen under finnes en cache :)

Så klart finnes det cacher man ikke finner. En av dem lete vi lenge etter i langs strand promenaden på Playa del Ingles. Cachen skulle være liten så vi regnet med den kunne være lett å overse. Ut fra hva andre hadde skrevet virket det som den skulle finnes i området. Nå må jeg også si at det var lagt ut to eller tre eksra på angitte gps nummer siden denne virket som den forsvant jevnlig. Siste gangen vi lette var på tur tilbake. Da kom en av stedets uteliggere bort til oss og fortalte oss at vi bare skulle slutte og lete. Han hadde kastet den så langt han kunne og han kom til å fortsette å gjøre det om det kom nye til. Så ja det er kanskje ikke alle som er like glade i denne hobbyen som oss.

Siste dag av vårt ukes opphold gikk til sightseeing. Rundt om kring når vi var og vandret hadde vi funnet disse heftene. Og sightseeing tur til bare 10 euro pr person hørtes jo ikke dumt ut.
Før vi tok turen hadde vi forhørt oss med personalet på hotellet om dette var noe å satse på eller om det bare var scam. Og fikk beskjed om at nei da skal være gode turer, eneste dere må forvente er at det enten blir en stopp innom utsalg på ullprodukter eller kasseroller.
Og vi så ingen problem med å skulle være med på en salgspresentasjon mens vi spiste lunsj, når premien var en fin tur til en femtedel av hva man ellers måtte betale.

Produktet vi fikk presenter var woolbed. Sigers hadde vært på noe lignende året tidligere og hadde endt opp med å bestille. Og av den grunn var de nesten bedre selgere enn selgeren som presenterte produktene for oss. For er vel ingenting som selger et produkt bedre enn fornøyde kunder.
Produktene virket spennende og konseptet var forståelig.

Sightseeingen vi hadde valgt var til en kaffe plantasje i Agate dalen. Finca Los Castaños.
Var en flott og frodig dag og besøke, og så utrolig forskjellig fra sør kysten som vi hadde vært i hele tiden.

Lite viste jeg om kaffedyrking og ikke hadde jeg anelse om at du kunne finne dette på Gran Canaria. Derfor var det ekstra spennende å få være med på.

Mannen til venstre er eieren av gården og han til høyre er guiden vår.

Vi ble guidet rundt på gården fra plantene var helt ny som på bildene her og til de var store nok til å bære frukt. Rundt om var det mange frukt trær og, appelsiner, mango, sitroner osv. Dette for å gi skygge til kaffeplantene.

Kaffe bønnene blir modne hele året men har en periode flesteparten er modne på. På treet over er det mange umodne kaffebønner. De fleste trærne var mye mer frodige enn dette, men likte så godt hvordan bønnene kom frem på dette.

Snart er det en moden kaffebønne på dette treet. Og disse går de som jobber her rundt og sjekker og plukker etter hvert.
Eieren kunne fortelle at det skal hele tre slike busker med kaffebønner til for å gi 6 kg kaffebønner.

Når disse bønnene er tørket,

tatt av fruktkjøttet

og brent vil det være igjen 800 gram kaffe. Det er sannelig ikke mye.
Denne gården dyrker to forskjellige kaffebønner som kanskje ikke gir så masse bønner men kvalitetsbønner. Og gjør veldig mye av arbeidet manuelt.
Kombinasjonen av disse to er nok grunnen til at gården skårer topp år etter år når det kommer til kvalitet på kaffen sin.

Når du er på omvisning på gården får du mulighet til å smake samt kjøpe kaffe. Ellers selger de til eksklusive forhandlere, kaffehus og små produksjon av kaffelikør en plass i England.

Vi ble fortalt at dalene i Gran Canaria tidligere hadde vært store på kaffeproduksjon, men etter hvert som dalene ble utbygget endret vannveiene seg og forholdene for produksjon ble vanskelige.
Nå foregår det et prosjekt med å prøve å få opp produksjonene igjen. Men siden tilgangen til vann er som den er må de som ha gårdene kjøpe vann mesteparten av året for å kunne drive. De er derfor avhengig av at kvaliteten er på det ypperste for at det hele tatt skal være litt økonomi i produsjonen.

Var en flott slutt på et fint opphold.
Når vi kom tilbake til Maspalomas var det allerede begynt å kveldes. Under ligger den lille fliken av månen og hviler seg på kveldshimmelen.

En uke går så alt for fort, og denne gangen har vi holdt oss mye i området rundt der vi bodde. Så gubbeluren og jeg vil nok komme tilbake til øya for å se oss mer rundt etter hvert. Er jo så utrolig mange plasser å utforske som vi ikke har opplevd enda.
Og vuderer du Maspalomas som ferie mål så vil i allefall vi anbefale plassen.