onsdag 3. juni 2015

Ferie i mai

I år har vi delt opp ferien litt annerledes enn vi normalt bruker. Grunnen er god og jeg er sikker på at resultatet blir bra :)
Første del av ferie for meg og gubbeluren var 18. mai til 24. mai. Veldig kjekt når det er både himmelspretten rett før og pinsehelg i slutten. Med avspasering den 15. mai ble den ene uken med ferie god og lang.
Etter å ha feiret 17. mai i lang med yngstemann på Reisa bar turen sørover igjen. Planen var å ha kommet helt til Sverige, gjennom Finland denne dagen, men når undertegnede klarte å legge igjen pengeboken på en restaurant i Storslett og ikke oppdaget det før i Skibotn, ja da var plutselig det meste av tid brukt opp. Utrolig flott personell på Bios i Storslett. Selv om de alt hadde stengt da jeg tok kontakt, fikset de det slik at jeg fikk hentet pengeboken samme dag. Det kaller jeg virkelig service. I tillegg har den utrolig god mat der !!

Fordelen med å skulle sove i bilen (som vi gjorde hele turen sørover) er jo at da kan man kjøre til man er trett for så å lete frem madrassen og legge seg ned til å sove. Utrolig praktisk egentlig. Hehe men ikke nok praktisk at undertegnede enda går med på at det ville vært kjekt med campingvogn eller bobil.

Klokka hadde passert 12 før vi passerte grensen til Finland og det passet oss egentlig bra når ting ble som det ble. For selvsagt skulle ikke dette bli noe ferie uten caching (lurer på om det noen gang kommer til å bli det igjen O.o)
Gubbeluren har funnet ut at det tross alt ikke er så dumt med denne cachingen, bare funnene er med ikke for nære men heller ikke for lang avstand, holder kjærringa seg våken hele turen samt at det ikke tar så alt for mye lengre tid :p
Hadde vært forutseende nok til å lete opp cachene vi skulle se etter i Finland før vi dro, så alle var gått gjennom oversettelse slik at vi hadde mulighet til å forstå hva som sto.

Var egentlig enkle cacher som fantes langs veien, en del flott konstruksjoner. Før jeg viste ordet av det kom Svenskegrensen til synet. Og den strekninga som hadde sett så lang ut på kartet.

Ble et stopp rett etter grensen på et ganske så nytt travelbug hotell, der lå det 3 reisende med forskjellige mål, to av dem fikk være med oss videre på turen.
Kjørte bare et lite stykke videre så fant vi oss en fin plass til å sove litt. Hadde det jo tross alt ikke travelt.

Siden vi hadde så god tid valgte vi å kjøre kysten sørover i Sverige. Også denne dagen var vi utrolig heldig med været. Ut på ettermiddagen stoppet vi på en flott rasteplass og laget oss litt varm mat. Undertegnede klarte ikke la vær å slå på datatrafikken for å sjekke om plassen vi var på hadde noen cache, for denne var ikke lagret på offline listen. Og sannelig, rett ved der vi satt fant jeg en.

Når 18 mai begynt å nærme seg slutt nærmet vi oss Lycksele som var målet for turen. Da hadde vi hatt en del omkjøringer på turen, både for cachingen sin del og for nysgjerrigheten og litt shopping.
Valgte ei natt til i bil, før vi satte kursen til campingplassen vi skulle overnatte de neste 5 dagene.

Ansia camping har både hytter, plass til campingvogner/bobiler og et lite hotell. Vi hadde fått oss rom på hotellet. Grunnen til at dette ble valgt er en feiring av gubbelurens tante/gudmor på akkurat denne plassen.
Vi fikk rommet ganske så fort selv om vi kom tidlig på dagen. Sannsynligvis på grunn av at vi var så pass utenfor sesongen. Sannsynligvis samme grunnen som gjorde at vi måtte lete litt når vi skulle sjekke inn. Innsjekkingen i innkjøringen var stengt og ingen informasjon om at det gikk å komme inn på området for å finne en annen resepsjon. Eneste informasjon var et telefonnummer man kunne ringe om man kom utenfor oppgitte tider.

Vi hadde ikke noe strålende vær, men fikk alt fra sol, overskyet og styrt regn. Av en eller annen grunn virket det som det skulle styrt regne hver gang vi bestemte oss for å gå ut på tur. Merkelige greier.

I løpet av dagene vi var i Lyckesele fikk vi sett mye av plassen. At flere i familien er cachere som oss gjorde at vi gjerne var flere i lag på tur. Og det er jo bestandig kjekt. Og som nevnt tidligere gjør jo denne hobbyen at vi får vært på steder i området vi besøker som vi mest sannsynlig ellers ikke ville besøkt.

Derfor vet vi nå at Lycksele har mange flotte tær å klatre i. Ja for de som ikke har fått med seg det oppfordrer speiderne til å klatre i trær. Og slike utfordringer er jeg mer enn gjerne med på :)

Vi vet og at Lycksele har kilometer på kilometer med flotte turstier. Både i skogen som på bildet over, ved vann og langs elv. Så er man glad i friluftsliv er dette en flott plass. Rett ved campingen var det og en golfbane for de som liker den idretten.
Jeg hadde hatt et håp om at vi skulle dratt en tur i dyreparken, men denne gangen var vi der for å være mest mulig i lag med familien, og siden de ikke dro ble det ikke at vi heller sjekket den ut.

21. mai sto feiringen av gubbelurens tante/gudmor. Hele 35 år på hver lår bør jo feires så det huskes. Vi valgte å spise på restauranten som var på campingplassen.
Her hadde gubbeluren og jeg spist frokost hver morgen, en helt grei frokost men ikke noe å skrive hjem om. Så vi var veldig spente. Som det ofte blir, bestiltes det mye forskjellig av oss 15 som var med. Maten vi fikk var fantastisk god. Alt var ferdig samtidig, og uansett hva vi hadde bestilt var alle fornøyd. Så er du i Lycksele anbefales det å spise i allefall en gang der.
Etter maten fortsatte feiringen til de små timer en annen plass i campingen.

I kommentarene til hotellet hadde jeg lest litt så om så.
Vi var heldige og fikk rom 15. Det lå helt for seg selv ved siden av et passe godt utrustet kjøkken så man hadde mulighet til å lage seg mat om man ville. Vi hadde og eget bad, noe jeg har forstått de andre rommene ikke hadde.
Kan ikke si det ble vasket på rommet vårt i løpet av de dagene vi var der, vi fikk heller ikke tømt søppel eller skiftet handduker. Det må jeg innrømme at jeg ikke syns var noe kjekt, selv om vi ikke forventet all verden med tanke på prisen på rommene.
En annen ting enn kjøkkenet som var kjekt var det at det var sauna i kjelleren. Utrolig koselig lite område, med to dusjer, sitte område og sauna. Så utrolig godt å sitte der ei stund etter å ha vært ute i styrtregn og blitt gjennomvåte.

Vi trengte ikke være redde for å sove for lenge heller, for utenfor hotellet holdt de på å fikse stein til inngangen. Blir sikkert flott når de er ferdige, men det hørtes når de startet opp :) Skal ikke klage på det for arbeiderne var flinke til å vente med de mest bråkete oppgavene til litt ut på dagen.

23. mai startet gubbeluren og jeg på turen hjem igjen.

Hjemover kjørte vi innlandsveien. Gikk en god del fortere og ikke minst var nye plasser å se :)
Og selvsagt ble det stopping både for caching og for litt harry handling før vi kom hjem igjen.

Når vi nærmet oss Norge begynte det å snø. Jeg må innrømme at jeg var utrolig glad for at gubbeluren er en habil sjåfør. Sommer dekk og lett snødekke på veien er ikke noe jeg liker i allefall.
Men hjem kom vi oss tidsnok til å være litt i lag med yngstemann som hadde vært hjemmom på et jobb intervju.

En koselig og forholdsvis rolig ferie for vår del.
Noen ganger kan jo det og være kjekt.

Til alle dere som nå bare teller ned til dere skal ha en etterlengtet sommerferie.
Nyt den og kos dere en masse uansett om dere velger å dra langt av sted, bare være i nærområdet eller være hjemme.