mandag 17. august 2015

Helg i lag med gubbeluren

 
Denne helga har det vært stor fest stemning her i området.
For 3. året på rad gikk Arctic race av stabelen og vi som synes dette er super stas kunne ikke annet enn å krysse fingrene for et vellykket arrangement.

 
Det hele startet på torsdagen, og selv om det var jobb dag måtte man jo bare ut for å se.
Først var vi så heldige å få kongens garde på besøk til Borkenes, kunne ikke la muligheten til å se dem live gå fra meg.
Og de er like fantastiske som forventet, både korpsmusikk, drill og sang var flott.

 
Når løpet skulle gå forbi Borkenes var jeg så heldig å få være løypevakt. Gikk av sted i god til før veiene skulle stenges for å finne min lille vei bit. Var så heldig å få selskap av eldste gutten, samt at det var så mange hyggelige folk å snakke med, så vente tiden ble ikke så lang.
Først kom ei lita gruppe på mener det var 6 ryttere før resten av hovedfeltet kom. Og du for et trykk det er når så mange sykelister suser forbi. På en to tre var de forbi og folk trakk seg inn mot sentrum igjen.
For eldste gutten og meg var bare å komme seg hjem for å se slutten av løpet og om de som hadde fått seg noen meter til hovedfeltet var tatt igjen.

 
Denne helga var gubbelurens helg for Fauske kjøring, siden avslutningen av Arctic race var i Narvik ble turen tatt lørdagen. Alltid gøy å få være med på tur når man kan.
Spennende og, for man får se trafikkbildet på en hel annen måte enn når man sitter i en liten bil. Og respekten for de som har dette som yrke blir bare styrket for hver gang.

 
Søndagen kom med strålende vær og Narvik var i klar for å vise seg fra sin beste side.
Gubbeluren og jeg kom oss inn til by1 (som de innfødte sier) med en suffle buss og fikk oppleve lagene sykle sakte forbi på tur til oppvarming før løpet, mens vi gikk inn i mot sentrum.

 
Inne i selve sentrum var det musikk fra scenen, ungene badet i fontenen og rundt om kring var det masse boder og forskjellige ting som foregikk.
Spennende og gå rundt for og se samt prate med kjenninger og folk på boder av interesse.

 
Og tenk jeg var så heldig å få oppleve Kongens Garde på ny, de opptrådde med både drilloppvisninger og konsert fra scenen.

 
Når garden var ferdig med oppvisningen før løpet fant gubbeluren og jeg oss like så godt oss en plass på Malmens uteservering for å følge løpet på storskjermen.
Syntes vi hadde fått konge plass og gledet oss masse. Men dessverre hadde arrangøren funnet ut at det passet bra å spille musikk fra scenen gjennom hele løpet, så opplevelsen ble en god del ødelagt. Musikk og feststemning passer perfekt under et slikt arrangement, men før og etter løpet når det er montert storskjerm på plassen for folk å følge med på.
Var fint å sitte på Malmen likevel, varmt og godt i sola, masse folk og mye liv. Sånt liker vi. 

 
Som den nordlendingen jeg er hadde jeg selvsagt ikke tenkt på at sola faktisk kan være sterk her nord og. Så da vi kom tilbake til terminalen var armer og brystkasse blitt pitte litt tomatrød O.o
Timer i sola uten solkrem kan gjøre det med enkelte av oss. (Gubben blir bare brun og fager, urettferdig sant ??)
Ble i alle fall ei flott helg
Gleder meg allerede til å få vite hvor løypene kommer til å gå til neste år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar