torsdag 20. august 2015

Ut på tur med mange hjul

Gubbeluren er en av de mange som har jobben sin på veien.
Av og til passer det seg slik at jeg får være med når han skal på tur. Noe som er utrolig trivelig.


Slike turer er egentlig noe de fleste som ferdes etter norske veier burde ha vært med på en gang i blant. Du får en helt annen respekt for disse som har valgt å være med å holde Norge i gang på denne måten.
Samt du får se mye rar kjøring av oss vanlige bilister.
Som passasjer får man jo virkelig muligheten til å følge med.
Alle dere som har kjørt strekningen Narvik / Fauske  vet at her er det mange tunneler. Har bare smilt og nikket når gubbeluren har sagt at håper vi slipper å møte et annet vogntog i tunnelen. Forsto først hva han mente når vi møtte et for første gang.
Her var det bare å slakke helt ned, manøvrere kjøretøyet så langt ut som mulig uten at konteineren tok i taket, rulle opp vinduet og hente inn speilet. Hadde han bare duret på ville han eller den andre sjåføren enten ha slått skapene mot tunelltaket eller de ville klappet speilene i sammen. Kan love at de som kjører disse store kjøretøyene i alle fall av de fleste norske sjåfører vet nøyaktig hvor de har bilen. Hadde det ikke vært for det hadde det vært utrolig mye flere ulykker enn hva vi hører om.
Gubbeluren kjenner veiene han kjører jevnlig så godt at han kan fortelle nøyaktig hvor det går å møte andre store kjøretøy og hvor det kommer til å gå galt viss har gjør. Veldig mange av de plassene han nevner hadde jeg aldri tenkt ville vært et problem.
Men som han kan si, veien er kanskje ikke smalere enn europaveien er ellers oppover her, men akkurat her heller de to kjørebanene feil så møter jeg et annet stor kjøretøy vil skapene våre slå i mot hverandre....
Som sagt er flaks og erfaringen til de sjåførene som gjør at det ikke er mer ulykker enn det er.


Gubbelurens kjøretøy kan på det tyngste være 50 tonn. Bremselengden på tørr asfalt er 59 meter ved 80 km/t, mens på en bil er den 32 meter. Det er ganske så stor forskjell.
Skal love deg det er skummelt å sitte på når noen fremfor plutselig bestemmer seg for å hive seg ut i veien rett fremfor vogntoget (bilen akselerer ikke så fort som mange trur). Eller som vi opplevde på en tur tidligere i år.
Vi hadde to bobiler fremfor oss, den ene skulle sannsynligvis være snill og slippe oss forbi, så da den kom til en utkjøring bråbremset de og kjørte ut av veien. Selv om gubbeluren hadde god avstand var det flaks at det hele gikk greit. Med møtende trafikk kunne han ikke legge seg over i motsatt kjørebane, han sto på bremsa men ting tok tid. Er ganske mye av stykket fremfor bilen du ikke ser og bobilen forsvant inn i det området før vi dundret forbi. Da vi passerte bobilen var den så vidt kommet seg ut av veien og det var heller trangt mellom den vogntoget og kjøretøyene på andre kjørebanen.
Jeg hadde adrenalin kikk i lang tid etterpå. 
Gubbeluren bare gliste av meg, slikt er hverdagskost har jeg forstått.


Har lest innlegg og kommentarer der folk irriterer seg over disse landeveis rytterne som enten kjører for sakte uten å slippe forbi eller som kjører alt for fort og dermed blir liggende rett bak normale folk sine biler.
For det første de fleste sjåfører som er kjente langs veiene de kjører vil slippe deg forbi når muligheten byr seg. Men selvsagt på svingete nord norske veier kan det ta litt tid. De har dessverre ikke tid til å stoppe på avkjøringer for å slippe deg forbi siden de gjerne har en plass de skal nå til et viss tidspunkt.
Og til deg som absolutt må kjøre forbi uansett om vogntoget klarer holde fartsgrensen opp bakkene eller ikke. Vær nå en så god sjåfør at du klarer å holde farta og i svingene ikke bare i strekningene. For det gjør vogntoget som kommer bak deg, og de vet nøyaktig hvilken svinger som de må ned i fart på. Og som sagt de har plasser de skal være til et viss tidspunkt. I tillegg har de kjøre og hvile tiden å tenke på som skal passe inn i bildet.
På tur til og fra Fauske ser jeg mange som nok trur de er bedre sjåfører enn hva de egentlig er. De tromper forbi på de utroligste plassene for så å bli liggende fremfor å ødelegge flyten til gubbeluren.
Bare så du vet, alle som kjører slike store kjøretøy har et kjørekort som viser hvor lenge de har kjørt. I gubbelurens bil viser det og hvor langt og hvor fort. Så nei det er ikke rom for å ligge langt over fartsgrensen siden de fleste norske selskap har så pass oppdaterte systemer. Kjører gubbeluren for fort over et par minutter (om bare 5 km for fort) vil det merkes av på kortet hans, slik at biltilsynet fort vil oppdage det.
Men når vogntoget til gubbeluren viser at det ligger i 80 km/t ligger det i akkurat 80 km/t. Ligger han å trykker rett bak deg og til og med kjører forbi når en mulighet byr seg, ja da ligger du nok mest sannsynlig under fartsgrensen så pass mye at det hindrer han å nå frem dit han skal til det tidspunktet han må.
Da er du av disse jeg nevner som trur de er bedre på å kjøre enn de er..


Et av de innleggene som er mest lest her på bloggen min er et om sykelister jeg har skrevet for noen år siden, der jeg som bilist irriterer meg over alle disse som absolutt må kjøre i vegen der det finnes gang og sykkelstier. Og ja jeg vet, en sak har alltid to sider. Nok om det.
Uansett 
Nå som det kommer flere og flere ut i kjørebanen tenker jeg ofte "at de tørr".
Jeg som vanlig bilist klarer gjerne godt å bremse ned bak de når de ligger fremfor meg på disse nord norske svingete veiene. Det er ikke sikkert at et vogntog har samme mulighet. Husk hva jeg nevnte om bremselengde lengre opp.
Vindtrykket og dragsuget etter min lille grå er ingenting å bekymre seg om, men gubbelurens kjøretøy er en helt annen historie. Har hørt mange historier om personer motorsykkel som har blitt overrasket av dragsuget når de prøver å kjøre forbi, heldigvis har det i alle de historiene jeg har hørt gått bra. En vanlig sykelist har mye mindre tyngde enn en på motorsykkel, med andre ord vil dragsuget ha mye større innvirkning på dem.
Som sagt at de tørr ...
På vår tur til og fra Fauske har vi ikke passert så veldig mange av disse. Er nok mer tanker man har gjort seg når man selv ferdes etter vegene.

Kjære yrkessjåfører dere gjør en strålende jobb, ingen kjenner vegene bedre enn dere og ingen får nok så mye hets som dere.
Tusen takk for den flotte jobben dere gjør, uten dere på vegen hadde Norge stoppet opp.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar