søndag 24. januar 2016

Hovsveien på Tjeldøya vinterstid

 
Da var det sannelig søndag igjen og snuppa hadde spurt om vi skulle på tur denne søndagen og. Og selvsagt skulle vi på tur.
Vi valgte kommunen og øya guttene har vokst opp i, nemlig Tjeldøya i Tjeldsund og en powertrail langs Hovsveien. Den har fått veldig mange godord så gledet oss til å  sette i gang.
Vi parkerte ved kirka akkurat i det kirkeklokkene begynte å ringe for at gudstjenesten var over, så var bare å få på seg sekkene og Raya i band før menigheten begynte å strømme ut mot bilene sine.
Var ikke langt fra parkeringen ved kirka før vi svingte av og begynte å ta oss inn over den over 100 år gamle veien. Og snart var vi med første cache Hovsveien PT #1 - Velkommen.
Var en enkel og grei start på turen vår. Er jo bestandig oppløftene.

 
Cache nummer to fant vi ikke selv etter intens leting. Sånn kan det jo ofte være. Frustrerende riktignok. Så da bestemte vi oss like så godt for at vi tar turen på ny til våren eller sommeren. (Cachen var jo merket som ikke vintersikker så satser på at det var grunnen og ikke oss to som var dårlig til å lete O.o)
Derfor valgte vi denne gang å ta annen hver cache når vi gikk. Er jo utrolig gøy å finne cacher hele tiden når man er på tur. Men er i allefall for meg gjerne selve turen som er greia. Alle de flotte cachene vi finner mens vi går er jo bare en flott bonus.

 
Maias som har laget denne powertrailen har virkelig gjort en flott jobb.
De fleste trailer jeg har gått etter er petrør på petrør gjerne ikke så alt for mye variasjon på hvor man finner dem. Og det er gjerne veldig forståelig, blir vanskelig å finne på forskjellige utfordringer når en lager ei hel løype. Av de fem vi fant i dag  var det en som måtte klatres etter, og det er bestandig (i allefall så langt) gøy **Glis**
I tillegg til at det var forskjellige utfordringer og cacher på turen har Maias gitt oss et veldig godt innblikk i historien til veien og Tjeldøya. Og slikt er en av grunnen til at jeg synes caching er så gøy. Alle de tingene man lærer om plassene man er å går på. Jeg har selvsagt hørt om den gamle Hovsveien i løpet av de 8 årene jeg bodde på øya, men jeg var ikke klar over hvor gammel den egentlig var.

 
Snuppa og jeg hadde en kjempe fin tur på rundt 2 km hver vei. Var virkelig idyllisk plass å gå og spor i snøen vitnet om at veien blir brukt av folk som bor eller har hytter i området. Ikke var det så veldig mye snø i vasse i heller (Tjeldøya bruker normalt sett ikke ha mye snø)
Og tenke seg til vi fikk se både svaner og ekorn på turen. (Ekorn er ikke akkurat hverdagskost å se her nord)
I dag var det mildt ute (rundt null grader faktisk) så hadde kun tatt på softsjell jakke og bukse (jepp jeg frysepinnen hadde gått for lett yttertøy). Var derfor litt nervøs for at jeg skulle komme til å fryse på turen. Men nei da selv om vi hadde fra overskyet til regn og snø på turen kunne jeg sette meg i bilen når turen var ferdig uten å være kald ..
Selv om vi valgte å ta matpakken vi hadde med i bilen før vi kjørte hjem igjen, hehe trur det hadde blitt litt for hustrig å sitte ute og spise.


Gleder meg til å komme tilbake å gå denne veien når snøen er borte og det trærne har blitt grønn.
Er du på tur i området anbefales denne lille vandringen på gamle veier.

2 kommentarer:

  1. Nå er du i gang ja. Flere slike fine søndagsturer, og antall funn går opp også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja er flott med slike søndagsturer. Går sakte oppover nå i vinter perioden. Ser virkelig frem til det er lyst mer enn det er mørkt og at man kan gå på tur i skog og fjell uten ski eller truger

      Slett